به گزارش روابط گستر : سرویس فرهنگ و هنر - چند هفته پیش وقتی سگ بند بهعنوان تنها کمدی روی پرده با اقبال نسبی مخاطب مواجه بود و بیشتر از بقیه فیلمهای اکران نوروزی میفروخت، نسخه قاچاق شدهاش در فضای مجازی منتشر شد؛ نسخهای که مشخص بود با تلفن همراه از روی پرده ضبط شده است؛ اتفاقی که قاعدتا در یکی از سینماهای نمایشدهنده سگبند رخ داده بود.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر روابط گستر به نقل از همشهری - شهاب مهدوی - همشهری آنلاین: سرقت فیلم ها از روی پرده سینما البته سنتی دیرینه است و منحصر به اینجا هم نیست. روزگاری علاقه مندان سینمای جهان، اگر عجله و اشتیاق زیادی برای دیدن فیلمی داشتند، نسخه پرده ای اش را می دیدند که معمولا کیفیت خوبی نداشت و با لرزش و قاب های ناموزون و صدای تماشاگران داخل سالن همراه بود؛ نسخه ای که همان روزهای اول اکران فیلم از روی پرده دزدیده و به سایت های دانلود فیلم راه می یافت. نتیجه اینکه فیلم تازه اسپیلبرگ را 2 روز بعد از اکران جهانی اش می شد در اینجا تماشا کرد؛ کیفیت هم فدای سرعت می شد تا چند ماه بعد نسخه باکیفیتش از راه برسد. در همان سال ها این اتفاق در مورد فیلم های ایرانی هم رخ می داد و گاهی سی دی غیرمجاز فیلمی در پیاده رو و در چند قدمی سینمایی که آن را اکران کرده بود، فروخته می شد. در دهه80 ماجرای قاچاق شدن فیلم ها چنان شدت گرفت که اصناف سینمایی و وزارت ارشاد همراه نیروی انتظامی وارد میدان شدند و تقریبا از همان زمان ها بود که کمیته ای برای صیانت از فیلم های سینمایی تشکیل شد.
چه کسی فیلم های روی پرده را قاچاق می کند؟
اجماع سینماگران، ارشاد و نهادهای ذیربط باعث شد تب قاچاق فیلم های ایرانی قدری فروکش کند. در گذر زمان اما، قاچاق فیلم ها به شکلی ساده تر و در دسترس تر از قبل رواج یافت. اگر در گذشته بیشتر سرقت فیلم از روی پرده رواج داشت، به مرور از مجاری دیگر هم شاهد لو رفتن محصولات سینمایی بودیم؛ مثلا در برخی از فیلم های لو رفته عبارت «برای بازبینی» به چشم می خورد؛ عبارتی که نشان می داد فیلم از نهاد یا سازمانی که سازندگانش برای بازبینی ارائه کرده بودند، لو رفته است.
از دهه90 با گسترش شبکه های اجتماعی، فضای مجازی به محلی برای عرضه فیلم ها و سریال ها تبدیل شد؛ کافی بود فیلم یا سریالی در شبکه نمایش خانگی توزیع شود، چند ساعت بعد نسخه قاچاق شده اش در دسترس بود و تعدادی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هم آنتن خود را با همین نسخه های قاچاق پر می کردند؛ اتفاقی که همچنان در حال رخ دادن است و هر محصولی که به صورت آنلاین عرضه می شود به سرعت نسخه قاچاقش به فضای مجازی راه می یابد.
یکی از دلایل عمده شکست پلتفرم ها هم همین ماجراست. فعلا که هیچ کنترلی بر قاچاق آثاری که به صورت آنلاین عرضه می شوند وجود ندارد. ظاهرا کاری برای آن هم نمی شود کرد. آنچه قابل کنترل است قاچاق فیلم های روی پرده است و چند سالی است که سالن های سینما به دوربین های مادون قرمز تجهیز شده اند تا جلوی سرقت فیلم ها گرفته شود؛ دوربین هایی که در برخی از سالن ها یا کار نمی کنند یا خبری از افرادی که باید کار مونیتورینگ دوربین ها را انجام دهند، نیست. 2 سال کرونا و رکود کامل سینماها، هم سبب کاهش کارکنان و هم کم توجهی به خرابی برخی از تجهیزات سالن ها (مثل دوربین مادون قرمز) شده است. نتیجه اینکه این روزها و در ماجرای قاچاق فیلم های روی پرده توپ در میدان سینماداران انداخته شده است.
هشدار به سینماداران
وزارت ارشاد که در ماه های اخیر از انفعالش در ماجرای قاچاق فیلم ها انتقاد شده بود، حالا قرار است نقش نظارتی اش را به صورت جدی تری ایفا کند؛ نکته ای که در خروجی جلسه مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با سینماداران کاملا مشهود است. روح الله سهرابی که به تازگی به این مسئولیت منصوب شده در این جلسه اینگونه به سینماداران هشدار داد: «عدم نظارت برخی سالن های سینما باعث قاچاق فیلم های روی پرده شده و به این منظور از این پس افرادی به صورت نامحسوس در سالن های سینما حضور خواهند داشت تا مانع این ضرر میلیاردی به سینماگران شوند. همچنین جریمه های سنگین برای افراد دخیل در قاچاق فیلم درنظر گرفته می شود. به زودی جلسه فوق العاده ای با برخی دستگاه های مربوطه مانند پلیس فتا، نیروی انتظامی و صنوف برگزار می شود. در این خصوص سینماداران و انجمن سینماداران باید پاسخگو باشند.»
واکنش سینماداران
محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران در واکنش به اظهارات روح الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی که مسئولیت قاچاق فیلم های در حال اکران را متوجه سینماداران دانسته بود، به مهر گفت: ما روز شنبه همین هفته جلسه ای را در همین زمینه داشتیم و من از آقای سهرابی گله کردم. در این جلسه معاون دادستان، نماینده پلیس فتا، حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت، روح الله سهرابی و تعداد دیگری از مدیران سازمان سینمایی حضور داشتند.
من، آقای سرتیپی و آقای غلامرضا موسوی هم حضور داشتیم و درباره موضوعات مرتبط با قاچاق فیلم ها تبادل فکر و نظر کردیم. همه حاضران در این جلسه جریانات اخیر را محکوم کردند. واقعیت این است که ما با فعالیت یک گروه منسجم مواجه هستیم که هدف اصلی شان هم صرفا قاچاق چند فیلم نیست و به دنبال ضربه زدن و از چرخه خارج کردن سینمای کشور و لطمه به فرهنگ کشور هستند. اشرفی با اشاره به کیفیت فیلم های قاچاق شده در ماه های اخیر گفت: یکی از این فیلم ها اساسا کیفیت قابل تماشایی ندارد و مشخص هم نیست که از کجا ضبط شده است. شرایط فیلمبرداری آن هم مشخص نیست. ما به عنوان سینمادار این اتفاقات را شدیدا محکوم می کنیم و پیگیر موضوع هم هستیم.
دستورالعمل هایی را هم مرتبط با این موضوع برای سینماها ارسال کرده ایم و پیش تر هم در این زمینه هشدار داده بودیم تا مراقبت ویژه تری از سالن های اکران داشته باشند. متخلفانی که می خواهند به فرهنگ کشور آسیب برسانند باید شناسایی و به اشد مجازات محکوم شوند.
0 دیدگاه