عید فطر | کشورهای مسلمان چند روز تعطیلی دارند | ایران مشترک با 3 کشور

شاید برایتان سؤال باشد که کشورهای مسلمان دیگر چند روز تعطیلی به مناسبت عید فطر دارند. در ادامه با ما همراه باشید.
عید فطر | کشورهای مسلمان چند روز تعطیلی دارند | ایران مشترک با 3 کشور

عید فطر از اعیاد تمامی مسلمانان جهان بویژه ایرانیان است. عید فطر آخرین روز ماه رمضان و اولین روز از ماه شوال است. روزه گرفتن در روز عید فطر حرام است. روز عید فطر تعطیل رسمی ست. عید فطر یک نماز خاص دارد که شامل دو رکعت است که به‌طور کلی در یک زمین باز یا سالن بزرگ انجام می‌شود. تعطیلات عید فطر در ایران 2 روز است. اما شاید برایتان سؤال باشد که کشورهای مسلمان دیگر چند روز تعطیلی به مناسبت عید فطر دارند. در ادامه با ما  همراه باشید.

دیگران چه می خوانند:

تعطیلات عید فطر در ایران چه روزهایی خواهد بود؟

طبق قانون مصوب مجلس، تعطیلات عید فطر 2 روز است که شامل روز عید فطر و فردای آن می‌شود. باتوجه با اینکه دوشنبه روز 30 رمضان اعلام شد، تعطیلات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خواهد بود.

مشهد مقدس آماده میزبانی از زائران در تعطیلات عیدفطر می‌شود

حجت الاسلام گنابادی نژاد،معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران خراسان رضوی اظهارداشت: جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر استان در آمادگی کامل مشهد برای میزبانی از زائران عید فطر هفته گذشته تشکیل و در محور‌های مهم اسکان و حمل و نقل، با تاکید بر موضوع بازگشت زائران، تصمیم گیری شد.

وی مسئولیت محوری ارائه خدمات و میزبانی در مشهد را برعهده فرماندار و سایر دستگاه‌های متولی دانست و گفت: اطلاع رسانی در سطح ملی به منظور جلوگیری از سرگردانی زائران نیز در حال انجام است ضمن این که خدمات شهری و از جمله پارکینگ برای رفاه زائران نیز همانند نوروز فراهم است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استان با اشاره به صدور هشدار نارنجی توسط اداره کل هواشناسی استان، متذکر شد: امکان اقامت و اسکان مسافران در فضای باز وجود دارد؛ لذا هماهنگی‌ها برای هدایت مسافران به مجموعه‌های سرپوشیده انجام شده است.265 هزار و 900 نفر شب اقامت در واحد‌های اقامتی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این استان برای میزبانی از مسافران عید فطر در واحد‌های اقامتی رسمی و موقت با ظرفیت 265 هزار و 900 نفر شب ظرفیت دارد.

یوسف بیدخوری افزود: از این میزان ظرفیت اقامتی، حدود 258 هزار نفر شب در مشهد برای اسکان مسافران و زائران طی ایام تعطیلات عید فطر فعال است.

وی با اشاره به اینکه 119 هزار نفر شب ظرفیت از این میزان مربوط به واحد‌های اقامتی رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر است، ادامه داد: علاوه بر این، از واحد‌های سرپوشیده شامل حسینیه‌ها، مهمانسرا‌های دولتی و ظرفیت‌های اقامتی آستان قدس نیز بهره گرفته شده است.

بیدخوری با بیان اینکه تیم‌های نظارتی به ظرفیت 120 نفر به صورت گشت‌های مشترک کار نظارت بر واحد‌های اقامتی و تاسیسات گردشگری را انجام می‌دهند، در خصوص گزارش تخلفات و اعلام شکایات گفت: مسافران می‌توانند با شماره 09629 مرکز خدمات سفر کشور و نیز شماره 37045 با پیش‌شماره 051 شکایات و تخلفات را اعلام کنند و رسیدگی به شکایات و مشکلات اقامت هم به صورت روزانه و لحظه‌ای انجام می‌شود.

پذیرایی از نمازگزاران و زائران در حرم مطهر رضوی 

خادمان معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی نیز در تلاش هستند تا این حریم قدسی را به بهترین شکل آماده میزبانی از محبان حضرت رضا (ع) در ایام عید فطر کنند.

200 هزار بسته متبرک برای پذیرایی از نمازگزاران در مراسم نماز عید فطر این حریم آسمانی تهیه و بسته‌بندی‌شده است. 

چایخانه‌های حضرت رضا (ع) نیز از ساعت 15 تا 23 در صحن‌های کوثر، غدیر و باغ رضوان آماده پذیرایی از زائران و مجاوران در ایام عید فطر هستند.

آمادگی اورژانس 115 دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روز عید فطر

اورژانس 115 دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم برای خدمات رسانی مناسب در روز عید سعید فطر اعلام آمادگی کرد.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی گفت: در روز عید سعید فطر 7 دستگاه آمبولانس در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در میدان 15 خرداد مشهد در مأموریت ویژه این روز مستقر هستند.

علی یزدانی افزود: همچنین در این روز نمایندگان اورژانس 115 در سازمان مدیریت بحران شهرداری و مرکز کنترل ترافیک هم حضور خواهند داشت؛ در ضمن با افزایش خطوط 115 مشهد، همه پایگاه‌های شهری و جاده‌ای، قبل از برگزاری نماز عید سعید فطر تا زمان بازگشت نمازگزاران، به حالت آماده‌باش هستند.

آماده‌باش 12 پارکینگ هسته مرکزی مشهد در عید سعید فطر

12 پارکینگ هسته مرکزی مشهد هم در عید سعید فطربه حالت آماده باش در آمده اند.

عضو هیات مدیره شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهدگفت: برای رفاه حال زائران و مجاوران، همه پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر آماده خدمات‌رسانی هستند.

حسینی افزود: در حال حاضر پارکینگ‌های شهدا، خسروی، هاشمی‌نژاد، سجادی و پارکینگ‌های بولوار مدرس با ظرفیت بالغ بر هزار و 501 فضای پارک به‌صورت کامل آماده خدمت‌رسانی در روز عید هستند.

حسینی واعظ افزود: همچنین به منظور تامین حداکثری نیاز فضا‌های پارکینگی، تعداد هزار و 125 فضای پارکینگی به‌صورت موقت آماده بهره‌برداری و خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران خواهد بود.

اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید فطر در مشهد 

در محدوده 120 نقطه از مساجد سطح شهر مشهد عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی حضور فعالی را جهت برقراری نظم و امنیت ترافیکی خواهند داشت.

رییس پلیس راهور مشهد بیان کرد: از ساعت 24 روز دوشنبه محدودیت توقف در خیابان‌های شیرازی، نواب صفوی، میدان طبرسی تا حرم مطهر، خیابان اندرزگو تا میدان بیت المقدس، خیابان امام رضا (ع) از تقاطع دانش تا میدان بیت المقدس و زیر گذر حرم مطهر اعمال خواهد شد.

سرهنگ عباس عابدینی افزود: در صورت ضرورت، از ساعت 06:00 روز سه شنبه نسبت به اعمال محدودیت تردد وسایل نقلیه شخصی و سپس وسایل نقلیه عمومی به سمت حرم مطهر رضوی اقدام خواهد شد.

منبع: تسنیم/خبرآنلاین

عید فطر | کشورهای مسلمان چند روز تعطیلی دارند | ایران مشترک با 3 کشور

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟