ببینید | خوشحالی عید فطر به روش طالبان

در یک اتفاق جنجالی طالبان دیروز یکشنبه 11 اردیبهشت را عید فطر اعلام کرد. به همین مناسبت در افغانستان رقص و پایکوبی شکل گرفت و مردم غرق در سرور شادی شدند.
ببینید | خوشحالی عید فطر به روش طالبان

عید فطر از اعیاد تمامی مسلمانان جهان بویژه ایرانیان است. عید فطر آخرین روز ماه رمضان و اولین روز از ماه شوال است. روزه گرفتن در روز عید فطر حرام است. روز عید فطر تعطیل رسمی ست. عید فطر یک نماز خاص دارد که شامل دو رکعت است که به‌طور کلی در یک زمین باز یا سالن بزرگ انجام می‌شود. هرساله در اواخر ماه رمضان گمانه زنی هایی در مورد زمان روز عید فطر انجام می شود. در ویدئوی زیر افغان ها را می بینیم که پس از اعلام عید فطر توسط طالبان مردم به رقص و شادی پرداختند.

در افغانستان، مثل چند کشور دیگر، روز یکشنبه 11 اردیبهشت عید فطر اعلام شده است. این در حالی است که اکثر کشورهای عرب خاورمیانه روز دوشنبه را عید می‌دانند. در کابل، رهبران طالبان در نماز عید به مخالفان خویش هشدار دادند که هیچگاه نمیتوانند از طریق فعالیت های نظامی به اهداف شان نایل شوند.

دیگران چه می خوانند:

شنبه شب 10 اردیبهشت، پس از اعلام عید فطر توسط دادگاه عالی طالبان، نیروهای این گروه شب هنگام دست به شلیک های شادیانه زدند. این امر باعث ایجاد وحشت در میان باشندگان شهر کابل و دیگر ولایات افغانستان شد.

ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده است که نشان می‌دهد طالبان از داخل ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز دست به شلیک های شادیانه زده‌اند.

خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل در حالی این شلیک‌ها را به شهروندان نسبت داده‌ که طالبان در ماه اسفند 1400 با راه‌اندازی عملیات گسترده و بازرسی خانه به خانه، سلاح و اموال دولتی را از نزد غیرنظامیان ضبط کردند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که در حال حاضر، هیچ گروه مسلحی جز طالبان در کابل حضور سنگین نظامی ندارد. آنان می‌گویند "طالبان به ‌جای اعلام ماتم ملی، جشن می‌گیرند، شادیانه می‌زنند و بر زخم‌های شهروندان افغانستان نمک می‌پاشند".

تبریک مقامات طالبان
ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، هنگام ادای نماز عید در ولایت قندهار، بدون آن که به رویدادهای خونین اخیر و موج انفجارهای تروریستی اشاره‌ای بکند، در دعایش خواستار قائم‌ شدن «امنیت» و «نظام اسلامی» در کشور شد.

وی روز گذشته در رابطه با وضعیت کشور در پیامی هشدار داد که اگر کسی برای آغاز جنگ دیگری در کشور تلاش کند، با واکنش قاطع و جدی رو به رو می‌شود.

ملایعقوب، وزیر دفاع طالبان نیز در پیامی به مناسب فرارسیدن عید فطر، به مخالفان حکومت هشدار داد که بیش از چند دهه در افغانستان مشکلات وجود داشته و اکنون کشور باید از چنین مشکلاتی محافظت شود و راه حل نظامی نتیجه نمی‌دهد.

همچنین سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان هشدار داد که در این اواخر "فتنه گران و دشمنان کشور با انجام حملات علیه غیرنظامیان در تلاش ایجاد نفاق میان افغانان هستند، اما مرتکبین این اعمال به اهداف خود نخواهند رسید".

آقای حقانی افزود که نیروهای امارت اسلامی که فرمان عفو را نقض کرده‌اند، در آینده نزدیک محاکمه خواهند شد.

وی از اعضای امارت اسلامی خواست که آغوش محبت و برادری را به روی مردم بگشایند، با همه رفتار محبت آمیز و پُر از مهربانی داشته باشند و از کینه، قهر و اعمالی جلوگیری کنند که باعث آزار و اذیت و بی حرمتی مردم می شود.

ملا حسن آخوند، نخست وزیر طالبان نیز پس از نماز عید فطر در مسجد ارگ ریاست جمهوری گفت که عید امسال در افغانستان با امنیت و آرامش کلی برگزار شد و مردم باید از این بابت سپاسگزار باشند.

وی درحالی از تامین امنیت لب به سخن گشود که در ماه رمضان سال جاری حدود 700 نفر در رویدادهای مختلف تروریستی در ولایت‌های  کابل، بلخ، کندز و... کشته و زخمی شدند.
نخست وزیر طالبان گفته است که امارت اسلامی در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی‌کند و همسایه‌ها و جامعه جهانی هم باید به تعهدات‌شان پابند بمانند.

طالبان در حالی یکشنبه را عید فطر اعلام کرده‌اند که بسیاری از کشورهای اسلامی به شمول عربستان، روز دوشنبه را  عید می‌دانند.

بخشی عظیمی از شهروندان افغانستان نیز امروز را آخر رمضان می‌دانند و همچنان روزه گرفته‌اند. حتی بخشی از اهل تسنن افغانستان نیز از اعلامیه طالبان پیروی نکرده و می‌گویند که فردا مطابق نظر عربستان سعودی عید می‌کنند.

در سال‌های گذشته، دولت افغانستان به طور سنتی براساس تصمیم دولت سعودی عید اعلام می‌کرد، اما امسال، طالبان ستاد استهلال تشکیل داده‌ و گفته‌اند که از این پس، خود رأسا اقدام به رویت هلال می‌کنند.

در این حال، جنرال سمیع سادات، فرمانده نیروهای ویژه ارتش پیشین افغانستان اعلام کرده است که او و جمع بزرگی از نظامیان و رهبران سیاسی، بعد از عید فطر جنگ علیه طالبان را آغاز خواهند کرد.

مقام‌های امارت اسلامی طالبان شنبه‌شب، 10 اردیبهشت‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کردند به‌دلیل این‌که هلال ماه در افق افغانستان دیده شده‌، روز یکشنبه 11 اردیبهشت عید فطر است.

دادگاه عالی افغانستان شنبه شب در بیانیه‌ای که در رسانه‌های این کشور منتشر شد، اعلام کرد: «از آن‌جایی‌که رویت هلال ماه شوال شرعا ثابت شده است، براساس حکم ستره محکمه (دادگاه عالی) امارت اسلامی افغانستان دیروز یکشنبه 11  اردیبهشت 1401 هجری شمسی مصادف با اول عید سعید فطر در کشور است.» برای اولین بار است که امارت طالبان یک روز زودتر از عربستان سعودی در افغانستان عید اعلام کرده است.

برای اولین‌بار طالبان پیش از عربستان سعودی عید فطر را اعلام کردند

اغلب کشورهای اسلامی یکشنبه را روز سی‌ام ماه رمضان و دوشنبه را اول شوال و عید فطر اعلام کردند. عربستان سعودی شنبه شب اعلام کرد که دیدن هلال ماه در روز شنبه امکان‌پذیر نبوده است، بنابراین روز دوشنبه عید است. اما افغانستان روز یکشنبه را عید اعلام کرد. امارت اسلامی پیش از آغاز ماه رمضان کمیسیون استهلال را ایجاد کرد تا براساس دیدن هلال ماه، آغاز رمضان را اعلام کند. این کمیسیون مانند عربستان سعودی شنبه 13 فروردین را اول ماه رمضان اعلام کرد؛ اما طالبان درباره عید مسیر خودشان را رفتند.

گفته می‌شود بر اساس مشاهده‌های تعدادی از علمای دینی در شهرهای فراه، غزنی و غور هلال ماه دیده شده است و بنابراین دادگاه عالی طالبان در افغانستان یکشنبه را عید اعلام کردند. اعلام روز عید واکنش‌های زیادی در افکار عمومی ایجاد کرد؛ شماری از شهروندان افغانستان با استقبال از این تصمیم طالبان آن را مشروع و درست دانستند و شماری دیگر نیز با علم به این‌که طالبان هیچ‌گونه ابزار پیشرفته برای دیدن هلال ماه ندارند و فقط به چشم غیرمسلح خود اعتماد کرده‌اند، با اعلام عید با تردید برخورد کردند و حتی برخی افراد روز یکشنبه روزه گرفتند.

ببینید | خوشحالی عید فطر به روش طالبان

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟