اخبار حوادث | قتل و تجاوز در کمال خونسردی

یک مرد جنایتکار درلندن پس از تجاوز به یک دختر 11 ساله همه اعضای خانواده آن ار به قتل رساند.
اخبار حوادث | قتل و تجاوز در کمال خونسردی

اخبار حوادث هرروز به حوادث و اتفاقات پیرامون ما می پردازد. اخبار حوادث بسیار گسترده ست و در هر جایی از این کره خاکی اتفاق می افتد. اخبار حوادث انواع و اقسام متفاوتی دارد. دیروز در اخبار حوادث از مرگ، قتل، دزدی، آتش سوزی و درگیری گفتیم و در هر بخش به صورت مجزا این اخبار را در اختیار شما قرار دادیم. امروز نیز اخبار حوادث از یک قتل خانوادگی خبر دارد. در ادامه ب ما همراه باشید.

پلیس اسکاتلندیارد مردی 31 ساله را به اتهام  قتل عمد  4 نفر دستگیر کرد . متهم محکوم شده که 4 عضو یک خانواده را در خواب به قتل رسانده است.

دیگران چه می خوانند:

 گزارش پلیس حاکی از آن است که متهم با یکی از قربانیان که زنی جوان بوده آشنا شده و در شب جنایت پس از ملاقات زمانی که قربانیان خواب بودند به دختر 11 ساله زن جوان  تجاوز  کرده و سپس تک تک اعضا را به قتل رسانده است .

سخنگوی پلیس اعلام کرد که در پی با کشف اجساد 4 قربانی توسط ماموران پلیس، ماموران متهم را  دو روز پس از جنایت شناسایی و دستگیر کردند و ماموران پلیس لقب متهم را به دلیل خواب آلودگی و خونسردی اش در اداره پلیس  قاتل  خواب آلود انتخاب کردند.

قتل عمد

حالت اول؛ حالتی است که شخص قصد کشتن شخص دیگری را دارد. اعم از اینکه فعل و رفتار و عملی که برای این کار انجام می‌دهد به لحاظ عرفی کشنده باشد یا نباشد. به عنوان مثال، شخص الف قصد کشتن (قصد نتیجه، قصد سلب حیات، قصد وقوع جرم قتل) شخص ب را دارد. اعم از اینکه این قصد را با فعلِ عرفا کشنده انجام بدهد (مثل پرتاب از بلندی یا شلیک گلوله) یا با فعلِ عرفا غیرکشنده (مثل مشت زدن به کتف). تشخیص اینکه چه عمل و رفتاری کشنده یا غیرکشنده است با عرف است. در اینجا آنچه اهمیت دارد این است که شخص الف قصد کشتن شخص ب را دارد و صرف این قصد کافی است تا عمل او جرم قتل عمدی محسوب شود.

حالت دوم؛ حالتی است که شخص، قصد کشتن شخصِ دیگری را ندارد، در حالی‌که قصدِ فعل یعنی قصد انجام عملی را که به لحاظ عرفی کشنده است، داراست. به طور مثال شخص الف بدون آنکه قصد کشتن شخص ب را داشته باشد او را هل می‌دهد و شخص ب به خاطر اصابت با جدول کشته می‌شود. نظیر این نوع از قتل را در بسیاری از موارد در نزاع و دعوای خیابانی دیده‌ایم. یعنی حالتی که شخص، قصد کشتن مقتول را نداشته اما عملی انجام داده که به لحاظ عرفی مرگ‌آور یا کشنده است. آنچه که در اینجا اهمیت دارد، این است که شخص الف به کشنده بودن عمل خود آگاهی داشته باشد.

حالت سوم؛ حالتی است که شخص نه قصد کشتن شخص دیگری را دارد و نه عمل و رفتار او به لحاظ عرفی کشنده است. اما وقوع این عمل نسبت به یک شخصِ خاص که دارای وضعیت خاص مثل کهولت سن، بیماری و … است، به لحاظ عرفی کشنده و سبب قتل می‌شود. مثلا شخص الف قصد کشتن شخص ب را ندارد، فعل و رفتار او هم به لحاظ عرفی کشنده نیست، اما به خاطر وضعیت خاصی که شخص ب داشته مثلا پیر بوده، بیمار بوده، صغیر بوده و … عمل شخص الف کشنده محسوب می‌شود. در اینجا آنچه که مهم است علم و آگاهی شخص الف به وضعیت خاص شخص ب است که باید ثابت گردد. یعنی ثابت شود که شخص الف می‌دانسته که شخص ب در یک وضعیت خاص به سر می‌برد و انجام چنین عملی سبب مرگ او می‌شود. در غیر این صورت، اصل بر عدم علم و آگاهی شخص الف است و اگر نتوان علم و آگاهی او را ثابت کرد قتل واقع شده عمدی نیست.

مجازات جرم قتل عمد
جرم قتل عمد در هر سه حالت گفته شده، دارای مجازات قصاص نفس است. یعنی اولیای دم مقتول (مقصود از اولیای دم، ورثه‌ی شخص مقتول به جز زوج و زوجه است.) میتوانند خواهان قصاص یعنی کشتن قاتل شوند. البته در مواردی دو طرف می‌توانند صلح و گذشت کنند یا اینکه به جای قصاص، دیه برای مقتول اخذ کنند. که طبق آخرین نرخ اعلام شده در سال 95، دیه‌ی انسان کامل 190 میلیون تومان است که در جنایات عمدی‌ای که مستوجبِ قصاصِ قاتل است اما قصاص صورت نگرفته و دیه باید پرداخت شود ظرف 1 سال باید به خانواده مقتول تأدیه شود. از سوی دیگر در چنین فرضی که شخص مرتکب قتل عمد شده اما قصاص صورت نمی‌گیرد، علاوه بر پرداخت دیه، مرتکب به مجازات 3 تا 10 سال حبس نیز محکوم می‌شود.

قتل های عمدی که موجب قصاص نیست
این موارد مربوط به حالتی است که قانونگذار به علت وجود برخی ویژگی ها در قاتل یا مقتول،مرتکب قتل عمد را مستوجب قصاص نمی داند و از ابتدا با واکنشی متفاوت از قصاص با او مواجه می شود.لذا این موارد را باید از سقوط قصاص متمایز دانست.

اخبار حوادث | قتل و تجاوز در کمال خونسردی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟