ببینید | اسپیس ایکس فضانوردان را به مقصد رساند

4 فضانورد با اسپیس ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، به ایستگاه فضایی رسیدند.
ببینید | اسپیس ایکس فضانوردان را به مقصد رساند

اسپیس ایکس یه شرکت آمریکایی ست. اسپیس ایکس در صنعت فضایی فعالیت دارد و تولید کننده صنایع فضایی ست. همچنین اسپیس ایکس ارائه دهنده اکتشاف فضایی و مخابراتی ست. مالک اسپیس ایکس ایلان ماسک ثروتمندترین فرد روی زمین است. در ویدئوی زیر می بینید که فضانوردان با کپسول فضایی اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی می رسند.

دیگران چه می خوانند:

چهار فضانورد از ناسا و آژانس فضایی اروپا ساعاتی پیش با کپسول فضایی اسپیس ایکس متعلق به شرکت ایلان ماسک به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند. این فضانوردان دو روز پیش، پس از آنکه فضانوردان میلیاردر بازگشتند، آماده شدند تا زمین را از پایگاه فضایی کندی ناسا در فلوریدا به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی ترک کنند. این سفر فضایی یکی از سریعترین سفر‌های فضایی کپسول اسپیس-ایکس را به این ایستگاه به ثبت رساند و با صرف 16 ساعت، زودتر از موقع مقرر به مقصد رسید. تعداد زنان و مردان فضانورد در این سفر فضایی برابر است و یکی از زنان از سیاهپوستان آمریکاست؛ اتفاقی که برای اولین بار در پروژه سفر فضایی ناسا رقم می‌خورد.

اسپیس ایکس

شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی (به انگلیسی: Space Exploration Technologies Corporation) یا اسپیس‌اکس، (به انگلیسی: SpaceX) نام یک شرکت آمریکایی تولیدکنندهٔ محصولات صنایع هوافضایی همچنین ارائه‌دهنده خدمات اکتشاف فضایی و مخابراتی است. این شرکت در سال 2002 در کالیفرنیا شکل گرفت و اکنون درحال گسترش است.

در 30 مهٔ 2020 فضاپیمای کرو دراگون دمو 2 به فضا پرتاب شد و برای نخستین بار دو فضانورد سازمان هوافضای آمریکا (ناسا) با یک فضاپیمای خصوصی راهی مدار زمین شدند. این نخستین بار از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل ناسا در سال 2011 است که آمریکا توانسته فضانوردان را از خاک خود به فضا اعزام کند و به همین دلیل این پرتاب توجه بسیاری به خود جلب کرد. همچنین نخستین بار است که ناسا از یک شرکت خصوصی (اسپیس‌اکس) برای انتقال فضانوردان به مدار استفاده می‌کند.

در 15 نوامبر 2020 ناسا برای بار دوم با به‌کارگیری فضاپیمایی که اسپیس‌اکس آن را ساخته‌است، سه فضانورد آمریکایی مایکل هاپکینز، ویکتور گلاور و شنون واکر، و یک فضانورد ژاپنی، سوئیچی ناگوچی را از از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا برای یک مأموریت شش‌ماهه به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد.

همکاری‌های ناسا با اسپیس ایکس
قراردادهای ترابری تجاری

در 18 اوت 2006، ناسا اعلام کرد که اسپیس‌اکس برنده یک قرارداد خدمات ترابری تجاری مداری ناسا (سی‌اُ‌تی‌اس) برای نشان دادن تحویل محموله به ISS با یک گزینه ممکن برای انتقال خدمه شده‌است.[34] این قرارداد، که توسط ناسا برای ارائه «سرمایه اولیه» برای توسعه تقویت‌کننده‌های جدید طراحی شده بود، 278میلیون دلار برای توسعه پرتابگر فالکون 9 به اسپیس‌اکس پرداخت شد، به همراه پرداخت‌های تشویقی که در سه پرتاب نمایشی به اوج نقاط عطف خود رسید.

عملیات مفهومی «رد دراگن» مریخ
بجز برنامه‌های خصوصی اسپیس‌اکس برای فتح مریخ، در ژوئیه 2011، مرکز پژوهشی ایمز یک نمونه اولیه از مأموریت مریخ با هزینه پایین را توسعه داد که از موشک فالکون هوی به عنوان پرتابگر و فضاپیمای دراگن برای ورود به جو مریخ استفاده می‌کند. این طرح مفهومی که رد دراگن (به انگلیسی: Red Dragon) یا اژدهای سرخ نامیده می‌شود، برای جذب سرمایه به عنوان یک مأموریت اکتشافی ناسا، برای پرتاب در 2018 و رسیدن به مریخ در چند ماه پس تر، در 2012–2013 مطرح شد.

هزینه مأموریت به غیر از هزینه پرتاب آن، 425 میلیون دلار پیش‌بینی شده‌است.

تأمین نیازهای ایستگاه فضایی بین‌المللی
اسپیس‌اکس در کنار اوربیتال ساینسز کورپوریشن، نخستین شرکت بخش خصوصی است که نیازهای ایستگاه فضایی بین‌المللی را تأمین می‌کند. در سه شنبه 22 مه 2012، اسپیس‌اکس اقلام مورد نیاز ایستگاه فضایی بین‌المللی را توسط فالکون 9 با موفقیت به فضا پرتاب کرد. در سال 2014 نیز فضاپیماهای پشتیبانی گونه «اژدها» (Dragon) به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی (آی‌اس‌اس) پرتاب شدند.

ببینید | اسپیس ایکس فضانوردان را به مقصد رساند

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟