سرخک | افزایش موارد ابتلا | عوارض سرخک

بیماری سرخک به سرعت در حال مبتلا کردن افراد مخالفت در سراسر کشور است. بیماری سرخک عوارضی مانند ذات الریه و کوری دارد.
سرخک | افزایش موارد ابتلا | عوارض سرخک

سرخک یکی از مسری‌ترین بیماری‌های واگیردار است  . هرگاه پوشش ایمنی گروهی در سطح جامعه کمتر از حد انتظار شود احتمال بروز اپیدمی سرخک وجود دارد. عمدتا سرخک یک عفونت دوران کودکی است که بر اثر نوعی ویروس ایجاد شده است. ین روزها خبرهایی مبنی بر ورود سرخک به برخی مناطق کشور گزارش شده است. دلیل عمده ورود ویروس سرخک شیوع آن از برخی کشورهای همسایه  است.این روزها خبرهایی مبنی بر ورود سرخک به برخی مناطق کشور گزارش شده است. دلیل عمده ورود ویروس سرخک شیوع آن از برخی کشورهای همسایه است.

چهاردهم فروردین‌ماه بود که هشدار وزارت بهداشت کشور درباره شیوع بیماری سرخک، موجب ایجاد موج نگرانی در افکار عمومی و فضای رسانه‌ای کشور شد. این هشدار مبنی بر این بود که طغیان شدید سرخک در افغانستان، ادامه دارد و از ابتدای سال 2021 تاکنون 48 هزار و 366 مورد ابتلاء و 250 مورد مرگ به همراه داشته که از این تعداد 142 مورد مرگ در کودکان بوده است.

دیگران چه می خوانند:

با توجه به همه‌گیری شدید سرخک در افغانستان، طی ماه‌های اخیر تعداد موارد وارد شده به کشور رو به افزایش بوده است و بیمارانی در استان‌های مختلف شناسایی شده‌اند که این موضوع، می‌تواند وضعیت حذف بیماری سرخک را در کشور ما متأثر کند. همین موضوع، موجب شده که به دلیل شدت سرایت این ویروس، تمام کودکانی که تاکنون واکسیناسیون آن‌ها تکمیل نشده است، برای تزریق واکسن MMR (سرخک، سرخچه و اوریون) خود فراخوان شوند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

البته این فراخوان، تنها برای کودکان زیر پنج سالی است که به هر دلیلی نسبت به تکمیل واکسیناسیون آن‌ها اقدام نشده است یا این واکسن برای آن‌ها به صورت کامل تزریق نشده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، باید واکسن MMR (سرخک، سرخچه و اوریون) در یک سالگی و 18 ماهگی برای کودکان تزریق شود و واکسن قبل از مدرسه یا همان واکسن‌های شش سالگی شامل واکسن‌های سه‌گانه و فلج اطفال و ام‌ام‌آر (MMR) است.

اهمیت واکسن MMR تا حدی است که تاکید شد در سریع‌ترین زمان ممکن، کودکان زیر پنج سال با پرونده ناقص این واکسن، برای تزریق به مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت وزارت بهداشت مراجعه کنند. انتشار خبر شیوع سرخک در کشور باعث شد عده‌ای از متخصصان بیماری‌های عفونی، آمار ابتلاء به سرخک را بالا عنوان کنند و در فضای عمومی جامعه، اخباری درباره بیماری سرخک و وضعیت آن در کشور مطرح شود.

هفته پیش اما کمال حیدری، معاون وزارت بهداشت گفت که ورود اتباع افغانستان به ایران و پراکندگی آنان در شهر‌های مختلف باعث نگرانی شده و موارد ابتلا به این بیماری از شهر‌های مختلف گزارش شد. |خبرگزاری صداوسیما

زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری:

عوارض آن می‌تواند خود را به شکل ذات‌الریه، اسهال یا عفونت گوارشی نشان بدهد که منجر به بروز مشکلات جدی برای فرد خواهد شد. در موارد حاد نیز گاهی ممکن است عوارضی مانند عفونت مغزی یا حتی نابینایی و کوری ایجاد کند.

این عوارض به‌خصوص در افرادی که دچار سوءتغذیه و کمبود ویتامین آ هستند، بیشتر احتمال بروز خواهد داشت.

سرخک | افزایش موارد ابتلا | عوارض سرخک

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟