قیمت عجیب روغن | روغن ‍‍‍پا جای ماکارونی گذاشت | روغن فروش اجباری ایجاد کرده است

بازار در این روزها بسیار آشفته است. اول ماکارونی و حالا روغن! قمیت روغن در بازار در حال افزایش است. در پایین نگاهی به بازار روغن و قیمت روغن می پردازیم.
قیمت عجیب روغن | روغن ‍‍‍پا جای ماکارونی گذاشت | روغن فروش اجباری ایجاد کرده است

روغن را می توان پر مصرف ترین ماده غذایی در دنیا قلمداد گرد. قیمت روغن در بازار وضعیت نا به سامانی دارد. قیمت روغن به احتمال زیاد در روزهای آینده بالا خواهد رفت. افزایش قیمت روغن برای اولیت بار نیست زیرا سال گذشته نیز قیمت روغن افزایش پپیدا کرده بود. این افزایش قیمت روغن عرضه آن را در فروگاه ها مختل می گند.

قیمت روغن هنوز به سرنوشت ماکارونی دچار نشده است. نرخ رسمی اعلام شده برای ماکارونی از افزایش 170 درصدی این کالا نسبت به سال گذشته حکایت دارد، اما قیمت روغن درقیاس با سال قبل فعلا تفاوت چشمگیری نداشته است. طبق توافق صورت گرفته بین وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها قیمت روغن ثابت می‌ماند و درعوض به‌ازای هرکیلو تولید، دو هزار و 300 تومان یارانه به‌عنوان مابه‌التفاوت به کارخانه‌ها پرداخت می‌شود. با وجود اعلام این خبر از سوی معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاوری مشکل این روز‌های بازار کمبود عرضه روغن است. برخی از فروشگاه‌های آنلاین از عبارت ناموجود مقابل انواع روغن استفاده کرده‌اند. ماجرایی که درست یک هفته قبل و پیش از افزایش قیمت برای ماکارونی اتفاق افتاده بود.

دیگران چه می خوانند:

قیمت روغن سرخ‌کردنی
به گزارش فرارو، قیمت روغن سرخ‌کردنی در شیشه‌های 250 گرمی حداقل حدود 60 هزار تومان است. روغن زیتون سرخ‌کردنی اویلا درحال حاضر 63 هزار تومان فروخته می‌شود و برای خرید روغن زیتون سرخ کردنی کارمیسن با همین وزن باید 66 هزار تومان پرداخت کرد. در طرف مقابل روغن 1.8 لیتری سرخ‌کردنی دلوین با قیمت 525 هزار تومان یکی از گران‌ترن نمونه‌های موجود در بازار است. همچنین روغن سرخ‌کردنی 1.7 لیتری بوریتو که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا بقالی‌ها آن را 450 هزار تومان می‌فروشند جزو مدل‌های گران‌قیمت بازار است. در روز‌هایی که موجودی روغن برخی از فروشگاه‌های آنلاین کم شده، فروشنده‌ها روغن سرخ‌کردنی پیک با وزن 1.8 لیتر و قیمت 150 هزار تومان و روغن کنجد سرخ‌کردنی سمن با وزن 900 گرم و قیمت 168 هزار تومان را جزو مدل‌های پرفروش بازار می‌دانند.

قیمت انواع روغن سرخ‌کردنی

قیمت روغن مایع آفتابگردان
خرید روغن مایع آفتابگردان در ظرف‌های نیم‌کیلویی دست‌کم 45 هزار تومان هزینه دارد. روغن آفتابگردان نوند با همین وزن 45 هزار تومان فروخته می‌شود و برای خرید ظرف یک کیلویی روغن آفتابگردان هلسید باید 115 هزار تومان پرداخت کرد. روغن آفتابگردان سی‌سام 1.8 لیتری 120 هزار تومان و روغن آفتابگردان و ذرت تاپ‌گلدن 129 هزار تومان فروخته می‌شوند. در حال حاضر یکی از گران‌ترین روغن‌های مایع آفتابگردان در ظرف‌های یک‌ونیم کیلویی 245 هزار تومان به‌فروش می‌رسد. این روغن را شرکت ورژن می‌فروشد.

قیمت روغن جامد و نیمه‌جامد
روغن نیمه‌جامد لادن حدود 25 هزار تومان قیمت دارد. روغن نیمه‌جامد لادن در ظرف‌های 900 گرمی 24 هزار و 300 تومان فروخته می‌شود و اگر ظرف 2.7 کیلویی این کارخانه را بردارید، باید نزدیک 67 هزار تومان بپردازید. اگر به‌جای خرید ارزان‌ترین روغن‌های جامد و نیمه‌جامد سراغ مدل‌های گران بروید، ممکن است بابت ظرف یک کیلویی روغن حیوانی مجبور باشید 550 هزار تومان بپردازید. فعلا روغن زیادی در فروشگاه‌های آنلاین دیده نمی‌شود و همان روغن نیمه‌جامد لادن با وزن 2.7 کیلوگرم و قیمت 67 هزار تومان یکی از پرفروش‌ترین مدل‌ها به‌شمار می‌رود.

قیمت روغن ذرت
خرید روغن ذرت با وزن تقریبی یک کیلوگرم درحال حاضر دست‌کم 90 هزار تومان هزینه خواهد داشت. روغن ذرت کارمیسن با وزن 920 گرم دقیقا 89 هزار تومان فروخته می‌شود. روغن ذرت دلوین در شیشه‌های یک کیلویی 109 هزار تومان ارزش دارند و روغن ذرت دو کیلویی لیفود 155 هزار تومان فروخته می‌شود. بین مدل‌هایی که قیمت بیشتری دارند، روغن ذرت گلدن گاردن در ظرف‌های 1.8 لیتری 250 هزار تومان فروخته می‌شوند و روغن ذرت 1.8 لیتری شیررضا با قیمت 190 هزار تومان بین مدل‌های گران‌قیمت دسته‌بندی می‌شود. روغن ذرت لادن در ظرف‌های 1.8 لیتری با قیمت 170 هزار تومان و روغن ذرت تاپ‌گلدن در ظرف‌های 1.8 لیتری و قیمت 195 هزار تومان جزو پرفروش‌ترین مدل‌های بازار محسوب می‌شوند.

قیمت سایر روغن‌ها
قیمت روغن زیتون 4.3 کیلویی فرش لاین یک میلیون و 100 هزار تومان است. روغن زیتون سه کیلویی ورژن را 790 هزار تومان می‌فروشند و برای خرید روغن زیتون کریستال با وزن سه کیلوگرم باید 600 هزار تومان پرداخت کرد. بین روغن‌های کنجد موجود در بازار شیشه سه کیلویی روغن کنجد شیررضا با قیمت 600 هزار تومان یکی از گران‌ترین مدل‌ها به‌شمار می‌رود. روغن کنجد سه‌کیلویی سی‌سام 455 هزار تومان و روغن کنجد تاپ گلدن با وزن دو کیلوگرم 400 هزار تومان قیمت دارد. روغن ارده شیررضا با وزن یک کیلوگرم 180 هزار تومان ارزش دارد، روغن یک کیلویی هسته انگور زرین تالیا 200 هزار تومان به‌فروش می‌رسد و برای روغن سبوس برنج کی‌ام‌پی در ظرف‌های یک کیلویی باید 163 هزار تومان پرداخت کرد.

فروش اجباری باتری و کیک همراه با روغن خوراکی

قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور، شرایط بازار روغن خوراکی را بسیار آشفته توصیف کرد و گفت: کل سیستم تامین روغن خوراکی از صفر تا صد آن دولتی است و بخش خصوصی تنها نظاره گر شرایطی است که دولت برای بازار رقم زده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر روغن با قیمت مصوب تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یافت می‌شود که آن نیز به تازگی با محدودیت عرضه به مردم مواجه شده و در خرده فروشی‌ها روغن نیست یا گران است.
حسنی با تاکید بر اینکه بنکداران با مشکلات زیادی روغن مورد نیاز برای عرضه به خرده فروشی‌ها را تامین می‌کنند، گفت: شرکت‌های توزیع کنند از شرایط پیش آمده سواستفاده می‌کنند و اقدام به فروش اجباری کالا همراه با روغن کرده اند.

وی توضیح داد: این فروش اجباری بیشتر شامل کالا‌هایی می‌شود که گران و بی کیفیت هستند و بنکدار می‌تواند با مبلغی کمتر و کیفیت بهتر آن‌ها را تهیه کند.

وی از جمله این کالا‌ها را باتری، کیک، رب گوجه فرنگی و تن ماهی عنوان کرد.

به گفته حسنی؛ اگر بنکدار تن به خرید این کالا‌های اجباری ندهد به او روغن فروخته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کیفیت برخی از این کالا‌های اجباری آنچنان پایین است و قیمت آن‌ها بالا که معمولا در انبار بنکدار رسوب می‌کند و خریداری برای آن‌ها نیست.

حسنی همچنین از عرضه روغن با قیمت چند برابر نرخ مصوب در بازار خبر داد و گفت: به طور مثال روغن 16 کیلوگرمی که قیمت مصوب آن 258 هزار تومان است در بازار بیش از 370 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی معتقد است؛ ریشه آشفتگی ایجاد شده در بازار روغن و بسیاری دیگر از کالا‌های اساسی، سیاست غلط تخصیص ارز ترجیحی است که منجر به ایجاد رانت و فساد شده است.

حسنی با بیان اینکه مصرف سرانه روغن هر ایرانی 17 کیلوگرم است، اظهار کرد: بر اساس برآورد ما هزینه مصرف این مقدار روغن 1 میلیون و 20 هزار تومان است که دولت می‌تواند با آزاد کردن قیمت روغن، آن را مستقیم به مصرف کننده پرداخت کنند و از حیف و میل منابع مالی ارزی عظیم کشور جلوگیری شود.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور بر این باور است، تنها آزاد سازی قیمت کالا‌های اساسی می‌تواند موجب رفع مشکلات کنونی شود و بازار کالا‌های اساسی را به ثبات برساند، بازاری که در آن عرضه و تقاضا در یک فضای رقابتی قیمت کالا‌ها را تعیین می‌کند.

حسنی افزود: بخش خصوصی انقدر توانمند است که بی نیاز از کمک ارزی دولت کالا‌های اساسی را در بدترین شرایط جهانی تامین و در اختیار مردم قرار دهد بدون اینکه شاهد کمبود یا بیش بود عرضه و آشفتگی در بازار شویم اما، متاسفانه دولت همیشه تصمیمات را پشت در‌های بسته بدون حضور بخش خصوصی گرفته است.

منبع: فرارو/اقتصاد آنلاین

قیمت عجیب روغن | روغن ‍‍‍پا جای ماکارونی گذاشت | روغن فروش اجباری ایجاد کرده است

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟