یارانه و ماجراهایش | یارانه نان در راه است

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص یک یارانه جدید برای جبران افزایش قیمت آرد خبر داد.
یارانه و ماجراهایش | یارانه نان در راه است

موضوع یارانه یکی از مباحث داغ این روزهای جامعه می باشد. با حذف ارز 4200 خبرهای مختلفی از اختصاص یارانه به محصولات مختلف بیان شده است. یارانه به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است و مردم نگران افزایش قیمت ها هستند. دولت نیز سعی دارد با دادن یارانه های مختلف ، افزایش قیمت را کنترل کند. در این خبر به بررسی یارانه جدید می پردازیم.

با حذف یارانه آرد، قیمت نان‌های فانتزی افزایش یافته است اما مقامات دولتی تاکید می‌کنند که نان سنتی قرار نیست گران شود. حتی شماره‌ای نیز برای گزارش مردمی گرانی نان اعلام کرده‌اند. حالا هم وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت یارانه‌ای برای جبران افزایش قیمت آرد خبر داده است.

دیگران چه می خوانند:

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرایط امنیت غذایی جدید در دنیا ایجاب می‌کند که دولت ایران نیز برای پایداری امنیت غذایی خود، از قاچاق آرد جلوگیری کرده و نرخ آرد را برای مصارف صنعتی آزاد و قابل رقابت اعلام کند.

او افزود: بنابراین در گام اول، از این پس برای حفظ قیمت نان، آرد صنف و صنعت با نرخ 12 هزار تومان محاسبه می‌شود.

یارانه نان در راه است؟

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از آنجایی که دولت در قانون بودجه 1401، تغییر نوع پرداخت یارانه‌ها را لحاظ کرده و این یارانه‌ها از کالا مستقیما باید به دست مصرف کننده برسد، سعی کردیم تا تسریعی در این اقدام انجام شود.

ساداتی‌نژاد توضیح داد: البته دولت ملزم به جبران این افزایش قیمت است و در روزهای آینده جبران خواهد شد؛ حتی بیش از هزینه‌ای که به مردم تحمیل می‌شود.

افزایش قیمت نان فانتزی

با حذف یارانه آرد برای نان‌های فانتزی، برخی اخبار از افزایش قیمت نان حکایت می‌کردند اما مقامات دولتی موضوع را تکذیب کرده‌اند.

وزارت جهادکشاورزی خبر منتشرشده در فضای مجازی درباره گران شدن نان سنتی را تکذیب کرد.

علیرضا رضازاده، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی در واکنش به مطالبی که با عنوان «قیمت جدید نان بعد از آزاد شدن آرد» در برخی سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده گفت: متاسفانه این مطلب مربوط به آرد صنعتی بوده و جدولی هم که در متن این مطلب منتشر شده، مربوط به نان‌های صنعتی و باگت و فانتزی است.

وی افزود: اما متاسفانه در عنوان و متن مطلب منتشرشده به این واقعیت اشاره نشده و به گونه‌ای خبر منتشرشده که گویی قیمت نان سنتی از قبیل نان لواش، سنگک، بربری و … افزایش یافته است که بدین وسیله تکذیب می‌شود.

به گفته وی، دولت در صورت هدفمندی آرد نان سنتی، یارانه آن را مستقیم به مردم خواهد داد و نان سنتی برای مصرف کننده نهایی گران نخواهد شد.

گزارش گرانی قیمت نان به سامانه‌های 124 و 135

همچنین محمدرضا درگاهی، مدیر کل بازرسی جهاد کشاورزی در گفتگو با صدا و سیما گفت: هیچگونه افزایش قیمت در نان‌های سنتی مانند لواش، سنگک و بربری وجود نداشته است.

او افزود: هموطنان می‌توانند از طریق سامانه 124 و 135 تعزیرات، گزارش‌ها را به ما اعلام کنند.

اما آنگونه که صدا و سیما گزارش داده، آرد کیسه‌ای برای تولیدکنندگان نان‌های فانتزی از 70 هزار، به670 هزار تومان رسیده است و این موضوع باعث افزایش قیمت این نوع نان شده است.

منابع پرداخت یارانه جدید از کجا تامین می‌شود؟

این در حالی است که پرداخت یارانه جدید نیاز به تامین منابع دارد که دولت اعلام کرده بود آن را با حذف ارز 4200 تومانی و ایجاد منابع جدید پرداخت خواهد کرد. موضوع اینجاست که در سال گذشته حذف ارز 4200 تومانی انجام نشده بود که منبعی ایجاد و از محل آن یارانه جدید پرداخت شود، در بودجه امسال نیز مجوز حذف ارز ترجیحی صادر شده ولی هنوز دولت برنامه خود جهت حذف و نحوه صرف مصارف و سیاست یارانه‌ای خود را اعلام نکرده است.

از پایان سال گذشته، به مناسبت‌هایی مانند پیروزی انقلاب، نوروز و ماه مبارک رمضان، سه مرحله یارانه مازاد بر یارانه‌های مرسوم هر ماه، با مبلغ 100 تا 150 هزار تومان برای حدود 32 میلیون نفر از یارانه‌بگیران معیشتی واریز شده است که این احتمال را مطرح کرده که دولت یارانه جدید را به این بخش از یارانه‌بگیران محدود کند. مبلغ فطریه سال 1401 اعلام شد.

منبع: خبر آنلاین/بازار بورس

یارانه و ماجراهایش | یارانه نان در راه است

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟