ماکارونی 3 برابر گران شد | فلسفه این افزایش قیمت چیست

گزارشها از بازار نشان می دهد که قیمت ماکارونی 3 درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت به دلیل افزایش قیمت آرد است.
ماکارونی 3 برابر گران شد | فلسفه این افزایش قیمت چیست

ماکارونی در اصل یک غذای ایتالیایی ست. ماکارونی یک نوع پاستاست که در شکال مختلف تولید می شود. ماکارونی در بین مردم ایران بسیار محبوب است و در سبد غذا یک فرد ایرانی جایگاه خود را دارد. اما حالا با افزایش قیمت آرد در بازار، قیمت ماکارونی نیز افزایش پیدا کرده است. جزئیات افزایش قیمت ماکارونی را در ادامه مطلب ببینید.

عباس تابش طی نامه‌ای به معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با اشاره به اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت از سوی  وزارت جهاد کشاورزی و تعیین نرخ آرد و تصویب آن در جلسه مورخ کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مکاتبات متعدد انجمن‌های کارخانه های ماکارونی مبنی بر درخواست افزایش قیمت محصولات تولیدی به دلیل افزایش هزینه‌های مرتبط از قبیل دستمزد، کرایه حمل، بسته بندی و ...، اعلام کرد که با لحاظ آرد 27 درصد سبوس گیری شده و طرح موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده 500 گرمی 17 هزار تومان، 700 گرمی 24 هزار تومان و 1000 گرمی 34 هزار تومان تعیین شد.

دیگران چه می خوانند:

تقاضای ماکارونی خیز برداشت
گزارش میدانی نشان میدهد تقاضا برای خرید ماکارونی و محصولات مرتبط با ارد نظیر کیک و بیسکویت و کلوچه و شکلات و … افزایش یافته است . در پی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، بهای آرد افزایش یافت و اخباری در خصوص رشد 5 برابری قیمت آرد تحویلی به کارخانه های کلوچه سازی و … منتشر شد . هر چند این افزایش قیمت با تعدیل مواجه گردیده و اخباری در خصوص کاهش کمتر بهای آرد منتشر شد اما همین اتفاق زمینه را برای تغییر معادلات مهیا کرد و سبب شد تقاضا برای خرید ماکارونی و … افزایش یابد . همزمان بسیاری از سایت‌های اینترنتی موجودی ماکارونی خود را صفر اعلام کردند . این اقدام هماهنگ سبب شد وضعیت بازار با پیچیدگی بیشتری مواجه گردد.

این وضعیت حالا در بازار روغن نیز خودنمایی می کند و در برخی سوپرمارکت ها روغن های ذرت و افتابگردان و کنجد و … به جای روغن معمولی پخت و پز در دسترس است . این روغن ها البته قیمت‌هایی بسیار بالا دارند.

همچنین در این نامه تاکید شده که قیمت سایر احجام باید به تناسب عملیاتی شده و در خصوص سایر محصولات تولیدی مطابق ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمتها اقدام شود.

قیمت قبلی ماکارونی 500 گرمی، 700 گرمی و 1000 گرمی به ترتیب 6300، 8600 و 12 هزار و 500 تومان بود.

ارز 4200 تومانی چیست؟
در سال 1396 و پس از 4 سال ثبات بازار ارز کشور دچار نوسانات شدیدی شد و دلار که در بازار ارز ایران برای ماه‌ها زیر 4 هزار تومان معامله می‌شد روند صعودی را در پیش گرفت؛ دولتی که پس از 4 سال تلاش موفق شده بود نرخ ارز در بازار آزاد را به نرخ ارز دولتی نزدیک کند دستاوردهای ارزی را در خطر دید و تصمیم گرفت با برگزاری جلسه‌ای در فروردین ماه 1397 به مداخله جدی در بازار ارز بپردازد.در این جلسه چند سناریو برای مدیریت بازار ارز مطرح شد اما در نهایت تصمیم اکثریت بر تعیین یک نرخ به عنوان نرخ رسمی ارز بود که دولت از آن حمایت کند و با آن نرخ ارز مورد نیاز را تامین کند تا شاید با سوداگری در بازار ارز مقابله شود.

در جلسه دیگری در مردادماه 1397 که با حضور روسای سابق قوه قضاییه و مقننه برگزار شد؛ تصمیم گرفته شد نرخ ارز دولتی روی 4200 تومان تثبیت شود و دولت به دلیل شرایط جنگ اقتصادی نیاز ارزی برای واردات دارو و کالاهای اساسی را با این نرخ تامین کند تا فشار به طبقات کمتربرخوردار جامعه کنترل شود.

به نظر میرسد تحولات رخ داده زمینه را برای افزایش انتظارات تورمی در بازار مهیا کرده است و همین امر معادلات در بازار خرده فروشی را دستخوش تغییر کرده است.

منبع: تجارت نیوز/ایسنا/همشهری آنلاین

ماکارونی 3 برابر گران شد | فلسفه این افزایش قیمت چیست

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟