بلاتکلیفی مشمولان جامانده سهام عدالت | کی ثبت نام کنیم

ثبت‌نام مشمولان جامانده از سهام عدالت برای دریافت این سهام، بار دیگر با اظهارات متناقضی همراه شده و بلاتکلیفی مشمولان را به دنبال داشته است.
بلاتکلیفی مشمولان جامانده سهام عدالت | کی ثبت نام کنیم

 ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در 20 اسفندماه سال گذشته 18 میلیون و 780 هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در 16 تیرماه سال جاری تا 14 میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1399 بیش از 20 میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

قطعی نبودن زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت و نبود آمار واقعی از تعداد این اشخاص، به ابهامات این موضوع دامن زده است. در این گزارش، به تشریح پاسخ تعدادی از سوالات پرتکرار پیرامون این موضوع پرداخته می‌شود.

دیگران چه می خوانند:

هشدار سازمان خصوصی‌سازی به صاحبان سهام عدالت
سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای نسبت به سوء استفاده افراد سودجو از صاحبان سهام عدالت هشدار داد.

سازمان خصوصی در این اطلاعیه اعلام نموده است: اخیرا برخی از افراد سودجو از طرق مختلف مانند پیامک و یا کافی نت تحت عنوان ثبت نام سهام عدالت اقدام به اخذ وجه از متقاضیان نموده اند، لذا بدینوسیله اعلام میدارد همه این فراخوان‌ها جعلی و کلاهبرداری می‌باشد و هرگونه اقدام در خصوص تخصیص و توزیع سهام عدالت توسط سازمان خصوصی سازی و از طریق رسانه‌های گروهی اطلاع رسانی خواهد شد.
کدام گروه از مشمولان جامانده، سهام عدالت دریافت می‌کنند؟
در حال حاضر حدود چهار میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مستحق دریافت سهام عدالت هستند، اما هنوز سهامی به آنها اختصاص داده نشده است. لازم به ذکر است که رزمندگان معسر نیز، به این گروه اضافه خواهند شد.

بازنشستگان، کارگران فصلی و مجموعه گروه‌هایی که به جاماندگان اضافه می‌شوند، حدود چند میلیون نفر برآورد شده‌اند که بنابر اظهارات پورابراهیمی، مجموعه سهام عدالت هم که واگذار نشده نیز، محاسبه شده و باید دید که به چه میزان می‌شود این کار را انجام داد.

جاماندگان سهام عدالت، چه زمانی ثبت‌نام کنند؟
21 فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود. این در حالی است که برخی دیگر از مسئولان، از زمان ثبت‌نام جاماندگان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و اعتقاد دارند تاریخی قطعی برای ثبت‌نام مشمولان وجود ندارد.

حال، پورابراهیمی، بار دیگر با اشاره به تدوین آیین‌نامه سهام عدالت جاماندگان، از تعیین تکلیف این سهام تا پایان اردیبهشت ماه یا اواسط خردادماه خبر داده است.

اصلاً سامانه‌ای برای پیش ثبت نام سهام عدالت راه اندازی خواهد شد؟

تاکید ما این است که با توجه به سامانه‌های ارتقا یافته برای شناسایی مشمولان طرح سهام عدالت و تخصیص سهام به آن‌ها نیاز به پیش ثبت نام و ثبت نام نباشد و نهایتا بعد از اطلاع رسانی به مشمولان ممکن است که نیاز به مراجعه به تعاونی‌ها شهرستانی باشد و این نیز قطعی نیست و ممکن است غیر حضوری باشد و از خرداد ماه در این باره تصمیماتی اخذ می‌شود.

اساسا فرآیند تخصیص سهام به جاماندگان نیاز به ثبت نام و سامانه جدید نداشته و شناسایی از طریق سامانه‌های معیشتی انجام می‌شود، منتها ممکن است که مغایرت‌هایی وجود داشته باشد که بعد از طی شدن مراحل یک مدت برای رسیدگی درخواست مردم در نظر گرفته خواهد شود. همه این موارد منوط به اتخاذ تصمیمات در دولت است.

مسئول اجرای طرح تخصیص سهام به جاماندگان، دولت است و دولت تاکنون به طور رسمی چیزی را اعلام نکرده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

بلاتکلیفی مشمولان جامانده سهام عدالت | کی ثبت نام کنیم

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟