ببینید | وداع غم انگیز آیت الله جوادی آملی با همسرش

روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه همسر آیت الله جوادی عاملی به علت بیماری درگذشت. فیلم منتشر شده از آیت الله جوادی آملی بر سر مزار همسر خود و وداع با ایشان در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت.
ببینید |  وداع غم انگیز آیت الله جوادی آملی با همسرش

آیت الله جوادی آملی 15 اردیبهشت 1312 در مازندران متولد شدند. آیت الله جوادی عاملی علامه، فقیه، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن و عضو جامعهٔ مدرسین و از مراجع تقلید شیعه و ایرانی است. آیت الله جوادی آملی صاحب تفسیر تسنیم، بزرگ‌ترین تفسیر جهان اسلام است. آیت الله جوادی آملی به عنوان یکی از بزرگترین منتقدان نظام بانکداری در ایران شناخته می‌شود. در روز یکشنبه 4 اردیبهشت ماه همسر آیت الله جوادی آملی دارفانی را وداع گفت و ایشان وداعی تلخ با همسر خود داشتند.

دیگران چه می خوانند:

 آیین تشییع و تدفین پیکر همسر آیت‌الله جوادی آملی عصر دوشنبه با حضور قشرهای مختلف مردم، روحانیان، فضلا و برخی شخصیت‌های دینی و مذهبی در قم برگزار شد.

پیکر بانو سکینه روحی پس از طواف گرداگرد مضجع شریف و نورانی کریمه اهل بیت (س) به صحن امام رضا (ع) این مکان مقدس منتقل و نماز میت توسط آیت‌الله جوادی آملی اقامه شد.

پیکر حاجیه خانم روحی سپس از مسجد مصطفی خمینی (ره) به سمت گلزار شهیدان علی بن جعفر (ع) تشییع و در این مکان به خاک سپرده شد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی از جمله شخصیت‌های حاضر در این آیین بودند.

حاجیه خانم بانو سکینه روحی، همسر حضرت آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید، عصر روز گذشته دارفانی را وداع گفت.

از نکات قابل توجه این مراسم گریه ها و بی تابی های آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در واپسین وداع با همسرشان بود که مورد توجه کاربران رسانه های کشور نیز قرار گرفت.

آیت الله جوادی آملی

عبدالله جوادی آملی (زادهٔ 15 اردیبهشت 1312 در استان مازندران) علامه، فقیه، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن و عضو جامعهٔ مدرسین و از مراجع تقلید شیعه و ایرانی است. او صاحب تفسیر تسنیم، بزرگ‌ترین تفسیر جهان اسلام است. که تاکنون 63 جلد آن منتشر شده. اثر جدید وی، کتاب «سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی»، تفسیر نهج البلاغه است که مورد توجه بسیاری از جمله جامعه علمی و نخبگان قرار گرفته‌است.

آیت الله جوادی آملی سابقه عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی، جامعهٔ مدرسین، مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی قضایی را داشته و سال‌ها یکی از امامان جمعه موقت قم بوده‌است.

آیت الله جوادی آملی به عنوان یکی از بزرگترین منتقدان نظام بانکداری در ایران شناخته می‌شود. همچنین به گفته او بر طبق آیهٔ 15 سورهٔ جن، کسی که اختلاس می‌کند، بر اثر قسطی (انحراف از حقی) که انجام می‌دهد، خود را به هیزم جهنم تبدیل می‌کند.

فعالیتهای علمی و تدریس آیت الله جوادی آملی
پس از اتمام تحصیلات، فعالیت‌های وی بر تدریس و نشر معارف الهی متمرکز گردید و در سطوح و دوره‌های مختلف، شرح اشارات، شرح تجرید، شرح منظومه، شواهد الربوبیة، التحصیل، شفا، دوره کامل اسفار، تمهید القواعد، شرح فصوص الحکم، مصباح الأنس، درس خارج فقه، تفسیر موضوعی قرآن، تفسیر ترتیبی قرآن و… را تدریس نمود. اکنون نیز درس‌های تفسیر قرآن، خارج فقه و خارج اسفار وی ادامه دارد.

وی مؤسسه تحقیقاتی و نشر اسراء را به منظور پژوهش در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و پاسخ گویی به شبهات موجود در اسلام در سال 1372 تأسیس کرده‌است. کمیسیون ملی یونسکو در ایران با ارسال نامه و تندیس جشنواره فارابی از مقام علمی جوادی آملی تقدیر کرد. بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا نیز در جشنواره بین‌المللی حکمت سینوی، نشان حکمت را به پاس یک عمر فعالیت در فلسفه اسلامی به وی اهدا کرد. (سیدحسین نصر، میکلوس ماروت، علی‌اکبر ولایتی و سید هادی خسروشاهی از دیگر برگزیدگان این جایزه بودند).

شاگردان آیت الله جوادی آملی
جوادی آملی در طی نیم سدهٔ اخیر که به تدریس فقه، اصول، تفسیر، فلسفه و عرفان اشتغال داشته، چندین هزار شاگرد پرورش داده‌است که برخی از آنان در حال حاضر از شخصیت‌های سیاسی و علمی ایران و برخی کشورهای اسلامی هستند. تعدادی از شاگردان وی عبارتند از:

مصطفی ملکیان
سید کمال حیدری
سید محمدجواد پیشوایی
مهدی شب‌زنده‌دار
علیرضا اعرافی
مصطفی بروجردی
محمدجواد فاضل لنکرانی
محسن غرویان
علی سیفی آملی
غلامرضا فیاضی
سید مصطفی محقق داماد
عبدالکریم فرحانی

ببینید | وداع غم انگیز آیت الله جوادی آملی با همسرش

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟