ارزش سهام عدالت امروز 5 اردیبهشت ماه 1401

ارزش سهام عدالت امروز 5 اردیبهشت ماه 1401 را با هم می بینیم.
ارزش سهام عدالت امروز 5 اردیبهشت ماه 1401

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است. سهام عدالت بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است.بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود. ارزش سهام عدالت امروز 5 اردیبهشت ماه 1401 را با هم می بینیم.

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (31 فروردین ماه)، یک درصد کاهش یافت و ارزش سبد 532هزار تومانی، یک میلیون تومانی و 492هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به 14 میلیون و 214هزار تومان، 26 میلیون و 775هزار تومان و 13 میلیون و 176هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش 60درصد قابل فروش سبد 532هزار تومانی سهام عدالت به 8 میلیون و 528هزار تومان رسیده است.

دیگران چه می خوانند:

جاماندگان سهام عدالت سریع تر ثبت نام کنند

18 میلیون نفر جامانده از سهام عدالت در کشور شناسایی شده است که این دسته از مشمولان می‌توانند از خردادماه سال جاری، اقدام به ثبت‌نام برای دریافت سهام عدالت کنند.

پس از آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال 1399، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح جاماندگان سهام عدالت را به جریان انداختند که در تاریخ ١٣ خردادماه همان سال اعلام وصول شد.

اختلاف مجلس و دولت در موضوع جاماندگان سهام عدالت 
با وجود اینکه طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شد، دولت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و دلیل آن را، نبود منابع برای اختصاص به این افراد دانست. در لایحه بودجه 1400 نیز، کمیسیون تلفیق تعداد جاماندگان را به 7 میلیون نفر کاهش داد.

البته باید توجه داشت که بر اساس آخرین اعلام پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، امسال با هماهنگی دولت می‌توان کار واگذاری سهام عدالت به 50درصد از جمعیت 18 تا 20 میلیون نفری مشمولان سهام عدالت را انجام داد.

یکی از اصلی‌ترین ابهامات، به محل تامین منابع برای اختصاص سهام به جاماندگان باز می‌گردد. با وجود اینکه پورابراهیمی از پذیرفتن بار مالی این طرح توسط دولت خبر داده است، اما مسئولان دولت قبل بارها اعلام کرده بودند که منابعی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود ندارد و دولت فعلی نیز، هنوز منابع این طرح را اعلام نکرده است.

در جریان رسیدگی به لایحه بودجه 1401، کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد کرد که دولت از محل فروش شرکت‌‌های مشمول اصل 44 به افرادی که جامانده سهام عدالت هستند، معادل 50‌درصد سهام عدالت فعلی، اختصاص دهد؛ اما این پیشنهاد در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس تغییر کرد و قید 50درصد حذف شد. از سوی دیگر، دولت به‌ جای اینکه مکلف به اختصاص سهام عدالت به جاماندگان شود، مجاز شد چنانچه بتواند از محل فروش شرکت‌‌های مشمول اصل 44 درآمدی کسب کند، را به جاماندگان سهام عدالت اختصاص دهد.

زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت
21 فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، 18 تا 20 میلیون نفر از جمعیت کشور، مشمول سهام عدالت هستند یا می‌توانند باشند. اما این سهام را دریافت نکرده‌اند و دولت باید اقدام به واگذاری سهام عدالت به آنها کند.

مشمولان جدید سهام عدالت، چه اشخاصی هستند؟
حدود 20 میلیون نفر از افراد جامعه که واجد دریافت سهام عدالت هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و این سهام به آنها واگذار نشده است. همچنین،  حدود دو میلیون و 300هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و 300هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

به گفته پورابراهیمی، پیشنهاد ما این است که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر است.

موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید سهام عدالت، توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، در اولویت دریافت این سهام قرار می‌گیرند.

14 شهریورماه سال 1400 و پس از گذشت حدود یک سال از بلاتکلیفی جاماندگان از سهام عدالت، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از موافقت رییس‌جمهور با اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه خبر داد. به گفته وی، سهام‌ عدالت به جاماندگان اختصاص خواهد یافت و اولویت با سازمان‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی است. محل تامین سهام نیز از سبد دستگاه‌هایی است که سهام آنها برای سهام عدالت در نظر گرفته شده‌ بود و از همان سبد و از باقیمانده همان سهام شرکت‌ها، سهام جاماندگان تامین خواهد شد.

جا مانده ها، سود سهام عدالت را چگونه دریافت کنند؟
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت می گوید: 25 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال‌های گذشته به 45 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت پرداخت شد. دو و نیم میلیون نفر از سهامداران به تناسب ارزش سبد سهام خود معادل یک میلیون تومان و باقی نیز بین 480 تا 570 هزار تومان سود سهام عدالت خود را دریافت کردند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار درباره سود شرکت های غیربورسی سهام عدالت گفت: در اولین جلسه شورای عالی بورس در سال آینده در مورد شیوه واریز سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت‌ تصمیم‌گیری می‌شود. تصمیم‌گیری در مورد نحوه واریز سود شرکت‌های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت برعهده جلسه آینده شورای عالی بورس خواهد بود.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در مورد مشمولان سهام عدالتی که سود سهام خود را دریافت نکرده‌اند در اطلاعیه‌ای می گوید: به اطلاع آن دسته از مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی 1399 را دریافت نکرده است، می‌رساند این گونه مشمولان باید نسبت به درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام یا در سایت سهام عدالت اقدام کنند تا سود سهام عدالت برای این دسته از مشمولان واریز شود.

استعلام آنلاین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت

 سهامداران سهام عدالت برای استعلام وضعیت پرداخت سود سهام خود می‌توانند با ورود به سامانه سهام عدالت نسبت به مشاهده زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.

همچنین سهامدارانی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند، باید هر چه سریعتر در سامانه سجام ثبت کنند تا در فهرست پرداخت سود جامانده های سهام عدالت قرار گیرند.

ارزش سهام عدالت امروز 5 اردیبهشت ماه 1401

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟