یک کودک 10 ساله منجی جان 9 نفر شد | نکات مهم برای فرار از مرگ خاموش

یک کودک ۱۰ ساله با اقدام با هوشیاری و اقدام به موقع، ۹ نفر را از چنگال مرگ خاموش نجات داد.
یک کودک 10 ساله منجی جان 9 نفر شد | نکات مهم برای فرار از مرگ خاموش

کودک به بچه خردسال می گویند دختر یا پسر هردو کودک هستند. واژه کودک از ریشه واژه پهلوی کوک (kuk) به معنای کوتاه می‌باشد و با واژه‌های کوتاه و کوچک هم خانواده می‌باشد. واژه کودک به بزرگ نشدن و سادگی و پاکی نیز اشاره دارد. کودکان گاه کارهای بزرگی انجام می دهند که همه را شگفت زده می کند. 

وحید شادی نیا سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی در تشریح این خبر اظهار کرد: عصر امروز، بر اساس گزارش رسیده به اورژانس، 9 نفر در زیرزمین یکی از خانه باغ‌های اطراف خسروشاه دچار مسمومیت با گاز کربن مونوکسید شده بودند.

دیگران چه می خوانند:

وی افزود: علت بروز این حادثه، تولید گاز مونوکسید کربن در اثر کار ژنراتور با بنزین گزارش شده و هر 9 نفر در این شرایط دچار مسمومیت شده بودند.

شادی نیا ادامه داد: یک کودک 10 ساله، وقتی متوجه می‌شود که صدایی از زیرزمین به گوش نمی‌رسد، با هوشیاری به همسایگان و سپس اورژانس اطلاع داده و در این راستا پنج دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. 

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی گفت: سه نفر از مصدومان دچار کاهش سطح هوشیاری و مشکلات شدید تنفسی شده بودند که با اقدام بلافاصله نیروهای اورژانس از مرگ نجات یافتند.

وی افزود: هفت مصدوم توسط عوامل اورژانس به بیمارستان اسکو و دو مصدوم به درمانگاه خسروشاه انتقال یافتند.

33 نکته برای فرار از مرگ خاموش

1- اگر داخل منزل در فضای بسته از وسایل گرمایشی مانند بخاری ، آبگرمکن، شومینه که با سوخت فسیلی (گاز،نفت،گازوئیل) و یا چوب عمل می کنند استفاده می کنید، خود و خانواده را در معرض خطر مرگ خاموش قرار داده اید . مگر آنکه تمهیدات ایمنی و استاندارد را انجام دهید .

2- به هنگام خرید و یا اجاره منزل ، ابتدا باید ایمنی دودکش های آن را با کمک متخصصین بررسی و همچنین در صورت عبور دودکش موتورخانه و واحدهای دیگر از داخل دیوارهای منزل مسکونی شما ، منزل خود را با نصب هشدار دهنده مونوکسید کربن تایید شده، ایمن نمائید.

3- هر نوع وسیله گرمایشی با سوخت فسیلی (گاز،نفت،گازوئیل و...) باید سالیانه مورد سرویس کامل قرار گیرد .

4- نقص فنی دودکش ها، عامل اساسی مسمومیت ها و مرگ و میرهای ناشی از گاز مونوکسیدکربن هستند و سالیانه باید توسط افراد متخصص مورد بازبینی ،سرویس و نظافت قرار گیرند. 

5- استفاده مشترک چند وسیله گرمایشی از یک دودکش خطرناک است.

6- ارتفاع کل یک دودکش هرگز نباید از 3 متر کمتر باشد.

7- افزایش طول افقی دودکش، احتمال خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را افزایش می دهد. مقدار مجاز آن را با توجه به قدرت گرمایشی و قطر لوله دودکش ، از افراد متخصص جویا شوید . 

8- هرگز از لوله های انعطاف پذیر (آکاردئونی)برای هیچ نوع دودکشی استفاده نکنید .

9- هرگز از لوله های فرسوده و یا آسیب دیده برای دودکش استفاده نکنید . 

10- قطعات لوله های دودکش باید کاملا به صورت دودبند و محکم به هم متصل شوند . هرگونه ضعف در اتصال آنها ، جان شما و عزیزانتان را در خطر مرگ حتمی قرار می دهد .

11- شیب لوله های دودکش در هیچ نقطه ای نباید به سمت پائین باشد .

12- حداقل ارتفاع لوله دودکش از سطح پشت بام یک متر می باشد .

13- نصب دودکش در فاصله کمتر از 3 متری کولر و دستگاه های تهویه ممنوع است .

14- نصب دودکش در پشت بام در فاصله کمتر از 3 متری دیوارهای جان پناه اطراف بام ، ممنوع است .

15- عبور دادن لوله های دودکش از داخل سقف کاذب حمام و دیگر فضاها ممنوع است.

16-  از درز انقطاع ساختمان ها هرگز به عنوان دودکش استفاده نکنید.

سر درد، سرگیجه ، سیاهی رفتن چشم و حالت تهوع از علایم گاز گرفتگی است. اگر بعد از خارج شدن از منزل این علایم از بین رفت و یا در منزل چند نفر دچار این علایم شدند به احتمال زیاد مرگ خاموش در کمین شما است .

17- همیشه احتمال خرابی و نقص فنی دودکش ها و دستگاه های گرمایشی وجود دارد  استفاده از دستگاه های هشدار دهنده مونوکسیدکربن تایید شده ضامن سلامتی و حفظ جان ما ، در اینگونه مواقع است .

18- استفاده از دستگاه های هشدار دهنده مونوکسیدکربن در منازلی که از وسایل گرمایشی با سوخت فسیلی (نفت،گاز،گازوئل و یا چوب ) استفاده می شود الزامی است .

19- هرگز از اجاق گاز ،گاز پیک نیک و یا دستگاه های دست ساز برای گرمایش در فضای بسته استفاده نکنید .

20- استفاده از بخاری های بدون دودکش در اماکن مسکونی و اقامتی بسیار خطرناک است .

21- شعله وسایل گرمایشی همیشه باید به رنگ آبی باشد . رنگ زرد شعله باید به کمک متخصصین به رنگ آبی تبدیل شود . باید توجه داشت که آبی بودن شعله نیز همواره به معنی کارکرد صحیح دودکش نیز نبوده و در کنار آن باید دمای دودکش نیز بررسی شود.

22- دودکش بخاری در زمان استفاده حتما باید داغ باشد ، سردی دودکش نشانه انتشار گاز مونوکسیدکربن در فضای داخل منزل بوده و وقوع حادثه مرگ خاموش حتمی است . آن را جدی بگیرید .

23- استفاده از شومینه به عنوان وسیله گرمایشی خطرناک است. به هیچ عنوان آن را به هنگام خوابیدن روشن نگذارید.

24- استفاده از آبگرمکن و پکیج های حرارتی در رختکن حمام و حمام اکیداً ممنوع است .

25- به کارگیری آبگرمکن های دیواری در فضاهای بسته بدون ایجاد دریچه تهویه هوای دائماً باز، مجاز نمی باشد.

26- قراردادن دودکش بخاری ها در داخل آب هیچگونه کمکی به کاهش آلودگی فضا به گاز مونوکسید کربن نکرده و مرگ خاموش را در پی دارد .

27- دودکش های واقع در خارج ساختمان باید حتماً عایق بندی شوند تا در سرمای زمستان باعث سرد شدن محصولات احتراق و پس زدن آنها به داخل واحد مسکونی و گاز گرفتگی نشود. 

28- از استفاده طولانی مدت و همزمان چند وسیله گاز سوز در منزل پرهیز کنید مگر آنکه از تهویه و جریان مناسب هوا مطمئن باشید .

29- هنگام خرید وسایل حرارتی به نشان استاندارد توجه کنید.

30- نصب کلاهک H در انتهای دودکش الزامی است .

31- سر درد، سرگیجه ، سیاهی رفتن چشم و حالت تهوع از علایم گاز گرفتگی است. اگر بعد از خارج شدن از منزل این علایم از بین رفت و یا در منزل چند نفر دچار این علایم شدند به احتمال زیاد مرگ خاموش در کمین شما است .

32- باز بودن دریچه کولر در بعضی شرایط می تواند عامل تشدید گاز گرفتگی شود، بنابراین برای تهویه مناسب صرفاً از دریچه های همیشه باز در دیواره اتاق ها و سالن ها بهره بگیرید.

33- هنگام خوابیدن فاصله خود را تا بخاری یا منابع حرارتی با سوخت فسیلی (گاز،نفت،گازوئیل) حفظ کنید. این فاصله کمتر از 5/1 متر نباید باشد.

یک کودک 10 ساله منجی جان 9 نفر شد | نکات مهم برای فرار از مرگ خاموش

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟