ببینید | طرح رتبه بندی معلمان تغییر کرد

امتیازات ۶ شاخص پیش نویس آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان تغییر کرد.
ببینید | طرح رتبه بندی معلمان تغییر کرد

امتیازات 6 شاخص پیش نویس آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان تغییر کرد. جزییات طرح رتبه بندی معلمان را فیلم زیر ببینید.

از سال 1383 به این سو، سه موضوع مهم اجرای «طرح رتبه‌ بندی معلمان»، «سنجش صلاحیت‌ها» و «نظام پرداخت معلمان» با عناوین مختلف در مراجع گوناگونی همچون مجلس شورای اسلامی، هیئت ‌وزیران، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌ عالی آموزش‌ و پرورش مطرح بود و به‌صورت یک مجموعه بارها به دولت (آموزش‌ و پرورش) تکلیف شد، اما به‌صورت مطلوب و اثربخش به اجرا در نیامد.
آخرین اقدام در راستای اجرای طرح رتبه بندی معلمان، تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان در واپسین روزهای اسفند 1399 بود که کلیات آن در هجدهم خردادماه سال جاری در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید و پس از بررسی دو شوری آن، گزارش شور دوم در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفت.

دیگران چه می خوانند:

در تازه ترین خبر عنوان شده است که امتیازات 6  شاخص پیش نویس طرح رتبه بندی معلمان تغییر کرد.

پیشتر خواندیم: خبر مهم نوری درباره طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند .رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود.مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال 94 با بار مالی 1300 میلیارد تومان اجرا شد.
یوسف نوری وزیر آموزش‌ و پرورش در نشست با تعدادی از فرهنگیان، اظهار کرد: معلمان در هر زمان، شرایط و موقعیتی، معلمی خود را فراموش نمی‌کنند و بر همین اساس در ایام کرونا وظایف خود را با تلاش دو چندان انجام دادند؛ لذا این تلاش و فداکاری معلمان شایسته تقدیر است و تمام تلاشم را برای بهبود معیشت و منزلت معلمان انجام می‌دهم.

وی با اشاره به تصویب طرح رتبه بندی فرهنگیان گفت: دولت تلاش خواهد کرد تا این قانون به بهترین شکل اجرا شود و به ارتقای منزلت و معیشت معلمان منجر شود؛ همچنین برای همسان‌سازی حقوق فرهنگیان برنامه ریزی خواهد شد.

نوری با اشاره به دستاوردهای سفرهای استانی دولت، ادامه داد: تا کنون سه هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به وظایف آموزش و پرورش در اجرای سند تحول اظهار کرد: اجرایی سازی سند تحول بنیادین فقط در مدرسه اتفاق می‌افتد و مقرر شده بخشی از مناطق کشور از جمله شهرستان‌ها و نواحی آن را اجرایی کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان ظرفیت اجرایی کردن سند تحول را دارند، افزود: یک دانش‌آموز، رتبه اول قرائت قرآن و یک معلم، رتبه اول ترتیل قرآن را در مسابقات جهانی را کسب کرده‌اند که این رتبه ها نشان دهنده توانمندی معلمان و فرهنگیان در اجرای سند تحول است.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس، بیان کرد: کشورهای زیادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مدارس را باز نگه داشتند، زیرا تعطیلی مدارس آسیب‌های زیادی برای دانش‌آموزان و نظام آموزشی کشور دارد و آموزش و پرورش برای جبران این نقص، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به بازگشایی مدارس کرد.

علی نیکزاد اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف شده تا در کنار اعمال آخرین مدرک تحصیلی در رتبه‌بندی معلمان، به صورت دقیق و سریع این احکام مربوط به رتبه‌بندی را اعمال کرده و برای معلمان ارائه کند.

وی با بیان اینکه در هفته جاری در کنار پیگیری رتبه‌بندی معلمان و اجرای دقیق آن، سعی کردیم تا عمده مشکلات استان را نیز پیگیری کنیم، تصریح کرد: از طریق نمایندگان مجلس سعی بر این است تا تأمین قیر رایگان و سهمیه‌ای به صورت حواله انجام شده و طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در فصل کاری به سرانجام برسد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با تاکید نمایندگان مجلس قرار شد سهمیه مانده قیر رایگان سال گذشته نیز به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد که راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها می‌توانند از قیر رایگان استفاده کنند.

نیکزاد با بیان اینکه پروژه راه آهن اردبیل – میانه باید هر چه سریع‌تر تکمیل شده تا این خط ریلی به منطقه پارس‌آباد و به کشورهای آسیای میانه متصل شود، افزود: ما امیدواریم از طریق خط ریلی به روسیه متصل شده و زمینه تقویت صادرات و واردات را نیز فراهم کنیم.

واریزی معلمان با طرح رتبه بندی معلمان چقدر بیشتر می‌شود؟

تغییر در آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان به قرار زیر است:
تغییر اول:
برای رتبه آموزشیار معلم قبل از حداقل ها کلمه “تا” آمده است

حداقل امتیاز مورد نیاز برای کسب رتبه آموزشیار معلم به صورت زیر تغییر یافته است :

شایستگی عمومی تا 150 امتیاز
شایستگی تخصصی تا 130 امتیاز
شایستگی حرفه‌ای تا120 امتیاز
تجربه تا 20 امتیاز
( نتیجه : رتبه بندی شامل همه معلمان با هر سابقه ای خواهد شد )

تغییر دوم:
در بخش تجربه ، حداقل امتیاز مورد نیاز برای رتبه های 2 تا 5 به شرح ذیل کاهش یاقته است

مربی معلم حداقل 60 (قبلا حداقل 80 بود)
استادیار معلم حداقل 80 ( قبلا 100 بوده )
دانشیارمعلم حداقل 110 ( حداقل 120 بوده )
استاد معلم حداقل 130 ( حداقل 140 بوده )

تغییر سوم:
مجموع امتیاز مورد نیاز رتبه استادیار معلم از 650 شده 600

بنابراین مجموع امتیازات مورد نیاز رتبه ها به صورت زیر است:

رتبه آموزشیار معلم تا 500 امتیاز
رتبه مربی معلم حداقل 500 امتیاز
رتبه استادیار معلم حداقل 600 امتیاز
رتبه دانشیار معلم حداقل 750 امتیاز
رتبه استاد معلم حداقل 900 امتیاز

تغییر چهارم :
در مولفه تجربه ، بخش سنوات تجربی ، هر سال سابقه معلمی به 2و نیم امتیاز افزایش یافته و سقف امتیاز آن نیز به 75 از 85 افزایش یافته است ( تا قبل از این هر سال سابقه معلمی 2 امتیاز داشت و سقف امتیاز آن 60 از 85 بود )

تغییر پنجم:
در قسمت ساعات ضمن خدمت ، به اختصاص یک امتیاز به هر دو ساعت ضمن خدمت، اشاره شده است و امتیاز این بخش از 4 سال قبل از استقرار رتبه بندی محاسبه می گردد.

بنابراین احتمالا ضمن خدمت های همکاران از 31 شهریور سال 96 و بعد از آن ملاک محاسبه خواهد بود و به هر 2 ساعت ضمن خدمت 1 امتیاز خواهند داد ( ترکیب 80 درصد تخصصی و 20 درصد عمومی همچنان حفظ،شده است.)

ببینید | طرح رتبه بندی معلمان تغییر کرد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟