ببینید | تلاش ناموفق آشپز ترکیه‌ای برای ارسال کباب به فضا!

یک آشپز ترکیه ای به نام یاشار آیدین تصمیم می گیرد که کباب کوبیده معروف ترکی را با بستن آن به یک بالن به فضا بفرستد. اما اوضاع مطابق میل او پیش نرفت.
ببینید | تلاش ناموفق آشپز ترکیه‌ای برای ارسال کباب به فضا!

کباب کوبیده یکی از انواع کباب، و یکی از غذاهای اصلی ایران  است. مواد اصلی کباب کوبیده را گوشت چرخ کرده تشکیل می‌دهد. کباب کوبیده اکثراً به همراه برنج خورده می‌شود. کباب کوبیده  پر مصرف‌ترین کباب در بین تمام مدرم ایران است. کباب کوبیده مانند خورش قورمه سبزی از آن دسته غذاهایی است که کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که از آن خوشش نیاید. در شهرستان گلپایگان از قدیم الایام بهترین کبابهای کوبیده ایرانی طبخ می‌شده‌ است و الان نیز کباب گلپایگان به ثبت میراث ناملموس کشور نیز رسیده‌است و گلپایگان را به عنوان پایتخت کباب ایران می‌شناسند.

یاشار آیدین، نام رستوران‌داری در شهر آدانای ترکیه است که تصمیم گرفت همزمان با سالگرد شصت‌ویکمین سفر فضایی انسان، کباب کوبیده معروف ترک‌ها را توسط یک بالن از جو زمین خارج کند. جعبه حامل کباب آدانا، همراه با یک دستگاه ردیاب و یک دوربین به بالن بزرگ هلیومی وصل شد تا یاشار آیدین بتواند مسیر پرواز کباب را دنبال کند. بالن حامل کباب، سرانجام پس از گذشت سه ساعت پرواز در ارتفاع 35 تا 40 کیلومتری از سطح زمین، منفجر شد و در سواحل استان هاتای ترکیه و در فاصله 121 کیلومتری از محل پرتاب به درون دریا افتاد.

دیگران چه می خوانند:

کباب کوبیده را می‌توان با گوشت‌های مختلفی همانند: گوشت گوسفند، گاو و مرغ درست کرد. محبوب‌ترین کباب کوبیده، کباب کوبیدهٔ تهیه شده با گوشت گوسفند با مقداری چربی است که طعم پیاز موجود در آن مناسب باشد.

کباب کوبیده اصیل ایرانی با گوشت گوسفندی تهیه می‌شود ولی امروزه این کباب با گوشت گوساله نیز طبخ می‌شود. در این دستور برای تهیه کباب کوبیده از مخلوط گوشت گوسفندی (قلوه گاه) و گوشت گوساله (راسته) استفاده شده‌است که تقریباً بهترین ترکیب برای کباب کوبیده‌است

یوری گاگارین

یوری الکسی‌یویچ گاگارین (زاده 9 مارس 1934 - درگذشته 27 مارس 1968) فضانورد روسی و نخستین فضانورد جهان بود. یوری گاگارین در روز 12 آوریل 1961 میلادی توسط فضاپیمای وُستوک-1 به فضا رفت و به مدت 108 دقیقه مدار زمین را یک دور به‌طور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت.

یوری گاگارین پس از پرواز تاریخی خود به سمت ریاست مرکز آموزش فضانوردان در شهرک ستاره‌ها انتخاب شد. در همین حین و در کنار شغل حرفه‌ای خود، با بازدید و سخنرانی در شهرها و کشورهای گوناگون، نقش عمده‌ای در افزایش آگاهی عمومی در مورد سفرهای فضایی ایفا نمود. هشت سال پس از سفر فضایی‌اش، یوری گاگارین در یک سانحه هوایی کشته شد.

گاگارین به خاطر سفر فضایی تاریخی خود تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخار بی‌شماری از سراسر جهان دریافت کرد. شب 12 آوریل هر سال به عنوان «شب یوری» گرامی داشته می‌شود و جشن‌ها و گردهمایی‌هایی در سراسر جهان به یاد نخستین فضانورد جهان برپا می‌گردد.

 

ببینید | تلاش ناموفق آشپز ترکیه‌ای برای ارسال کباب به فضا!

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟