اتفاق ناگوار برای شرکت کننده عصر جدید | احسان علیخانی این مسئله را فاش نکرده بود

جزئیاتی از آثار بد عصر جدید بر روی شرکت کننده ها منتشر شد .
اتفاق ناگوار برای شرکت کننده عصر جدید | احسان علیخانی این مسئله را فاش نکرده بود

به گزارش روابط گستر : عصرجدید این روزها حسابی سر زبان ها افتاده است . احسان علیخانی با عصر جدید در ایستگاه سوم قرار گرفته است . عصر جدید مخاطبان زیادی دارد و بسیاری از مردم به دنبال راهیابی به این مسابقه هستند . در ادامه جزئیاتی از اثار منفی عصر جدید را می خوانید .

 برنامه استعدادیابی عصر جدید به تهیه کنندگی احسان علیخانی، برنامه ای است که مانند بسیاری از مجموعه های تلویزیونی از روی نمونه های خارجی آن کپی برداری شده است اما ...

دیگران چه می خوانند:

 کارشناسان معتقدند این برنامه با هدف کشف استعدادها طرح ریزی شده اما در روند آن اتفاقاتی رخ می دهد که می تواند آثار منفی و تخریبی بسیاری بر زندگی شرکت کنندگان به خصوص کودکان و نوجوانان بر جا گذارد. در حالی که در نمونه های خارجی این گونه مجموعه ها همه متغیرهای مزاحم و آسیب زا کنترل می شود و همه شرکت کنندگان برای حضور در چنین برنامه ای آمادگی روانی و ذهنی پیدا می کنند.

سید حسن موسوی چلک، روانشناس و رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه برنامه عصر جدید احسان علیخانی را می‌توان از زوایای مختلف بررسی و آسیب شناسی کرد، می گوید: این مجموعه تلویزیونی با هدف مسابقه و سرگرمی طرح ریزی و اجرا شده و طبیعتا در این گونه برنامه ها برد و باخت و سرخوردگی از شکست وجود دارد. اما  روند این گونه برنامه طوری پیش می رود که ناخودآگاه به مسیرها و مقاصد مختلفی که مطمئنا از اهداف برنامه ساز نبوده، منتهی می شود. بخش مهمی از برنامه عصر جدید به کشف استعدادها و سرگرمی مخاطب بر می‌گردد که هدف اصلی است اما بخش دیگر که از نظرها پنهان مانده در یک پروسه سخت و طاقت فرسا، برنامه را تبدیل به یک بلیط شانس بزرگ در زندگی برای شرکت کنندگان می کند. این موضوع جزو متغیرهای ناخواسته‌ و مزاحمی است که ایجاد شده و برنامه ساز باید آن را پیش بینی کند و در صدد کنترل آنها برآید. بخش بلیط شانس شدن این برنامه می‌تواند بسیار خطرناک باشد و آسیب های روانی و اجتماعی بسیاری به دنبال داشته باشد.

موسوی چلک در این باره بیشتر توضیح می دهد: جلسات گفت وگو بر پایه توجیه نکات روانی و مشاوره روانشناسی قبل از اجرا و قبل از مقابل دوربین رفتن شرکت کنندگان بسیار حائز اهمیت است و باید برنامه ساز تمام شرکت کنندگان به خصوص کودکان و نوجوانان را قبل از هر چیز با مشاوره برای این کارزار آماده کنند نکته ای که به نظر نمی‌آید با توجه به مشاهده حجم استیصال و تنش های ذهنی و روانی شرکت کنندگان که اغلب دوربین های همین برنامه به نمایش می گذارد رعایت شده باشد.

این کارشناس ادامه می دهد: سرخوردگی ناشی از شکست مقابل دوربین رسانه ملی که میلیون ها بیننده دارد برای کودکان و نوجوانان بسیار سخت تر است باید توجه داشت که بیشتر این افراد هیچ گونه تجربه حضور در این گونه برنامه ها و مسابقات را ندارند و گاهی مواقع ممکن است باخت در یک مسابقه پر بیننده ابعاد گسترده ای از شکست و سرخوردگی طولانی مدت را برای آنها یجاد ‌کند.

موسوی چلک با هشدار اینکه ممکن است شرکت کنندگان به خصوص در سنین پایین تر احساس ‌کنند این شکست به معنی پایان موفقیت در زندگی آن هاست، می گوید: اگر این افراد نتوانند احساسات ناشی از این سرخوردگی و شکست بزرگ را مدیریت کنند، این احساسات منفی بر روی رفتار و سایر نقش هایشان تاثیر منفی می‌گذارد. در واقع افرادی که نمی‌توانند در برابر شکست ها و عدم موفقیت ها مدیریت لازم را داشته باشند آسیب روانی اجتماعی بسیار شدید و جدی را تجربه خواهند کرد.

به گفته موسوی چلک آمادگی روانی برای ورود به یک مسابقه به معنای آن است که فرد همه چیز را بپذیرند حتی شکست ها و عدم موفقیت اما کاری که برنامه عصر جدید با کودکان و نوجوانان می‌کند مانند کنکور است منتها در ابعاد خیلی بزرگ تر و گسترده تر. در کنکور برخی دانش آموزان بعد از شکست با تجربه و انگیزه بیشتری برای پیروزی تلاش می‌کنند اما آنهایی که آمادگی روانی ندارند در وجودشان تنفر ایجاد می‌شود و ممکن است به رفتارهای خشن مانند مصرف مواد مخدر  و رفتار و اقدامات پرخاشگرایانه ناشی از شکست روی آورند.

او در پایان می گوید: از این رو در برنامه عصر جدید نه تنها کودکان که همه شرکت کنندگان باید با یک آمادگی ذهنی و روانی از پیش القا شده وارد مسابقه شوند. کودکان به خاطر تجربه کمتر و عدم مهارت‌های لازم زندگی در این گونه مسابقات بسیار کمتر شرایط پذیرش شکست را دارند و به شدت نیازمند حمایت های روانی برنامه سازان، اطرافیان و در مواقع حساس نیارمند مشاوره متخصصان روان درمان را دارند. نکاتی که برنامه ساز باید به آن حتما توجه کند. / همشهری آنلاین 

اتفاق ناگوار برای شرکت کننده عصر جدید | احسان علیخانی این مسئله را فاش نکرده بود

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟