هفت یارانه ای که شما در ماه‌های آینده دریافت می کنید

اخبار یارانه ها این روزها حسابی داغ شده و با هر گمانه زنی داغتر هم می شود. یارانه های نقدی و معیشتی که همچنان پابرجا و البته با همان مبلغ روزهای آغازین طرح پرداخت می شود. یارانه های ۲۲ بهمن، عیدی سال نو و ماه مبارک رمضان که در سال گذشته پرداخت شده و انتظارات مردم از رئیس جمهور و مسئولین به عنوان مرهمی موقتی از تورم لجام گسیخته مناسبتی است.
هفت یارانه ای که شما در ماه‌های آینده دریافت می کنید

موضوع یارانه یکی از مباحث داغ این روزهای جامعه می باشد.با حذف ارز 4200 خبرهای مختلفی از اختصاص یارانه به محصولات مختلف بیان شده است.یارانه به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است و مردم نگران افزایش قیمت ها هستند. دولت نیز سعی دارد با دادن یارانه های مختلف ، افزایش قیمت را کنترل کند. در این خبر به برسی یارانه هایی که قرار است در ماه های آینده به حساب افراد واریز بشود بپردازیم.

به گزارش اختصاصی  روابط گستر ؛ اخبار یارانه ها این روزها حسابی داغ شده و  با هر گمانه زنی داغتر هم می شود. یارانه های نقدی و معیشتی که همچنان پابرجا و البته با همان مبلغ روزهای آغازین طرح پرداخت می شود. یارانه های 22 بهمن، عیدی سال نو و ماه مبارک رمضان که در سال گذشته پرداخت شده و انتظارات مردم از رئیس جمهور و مسئولین به عنوان مرهمی موقتی از تورم لجام گسیخته مناسبتی است.

دیگران چه می خوانند:

جامعه روز به روز از نظر فشار اقتصادی در حالتی قرار می گیرد که دیگر توان اقتصادی خانواده ها نسبت به هزینه ها جوابگو نیست. و اخباری که مبنای گمانه زنی دارد. دریافت یارانه ها و اخباری از این قبیل نیاز روحی و مقطعی خانواده ها شده است.نمونه هایی که برخی معتقدند مسئولین را در جهت های شعاری و ژست های مردم پسند قرار می دهد. اما واقعا کارهای یارانه ای دولت برای فیگور سیاسی و خرید علاقه مردم است یا واقعا در جهت حل مشکلات و پیشرفت کشور می باشد.

در کنار یارانه های اصلی و پرداخت های موردی که ذکر شد، زمزمه هایی از سوی مسئولین برای پرداخت یارانه های کالایی و حتی کارتی شنیده شده است و به نظر از ابتدای تابستان امسال این پرداخت ها انجام خواهد شد.

برخی معتقدند که دولت با حذف ارز 4200 تومانی یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌کند که شامل یارانه نان و یارانه گوشت و دیگر اقلام می‌شود. برای امسال و از ماههای آینده چه یارانه هایی در کنار یارانه های نقدی و معیشتی برای پرداخت اعلام شده است؟

**یارانه بنزین در طرح بازتوزیع بنزین

ابتدای اسفندماه سال گذشته بود که علی ملکی رئیس ستاد هماهنگی از طرح بازتوزیع یارانه‌ بنزین در برنامه «فرامتن» شبکه افق از طرح توزیع عادلانه بنزین خبر داد. طبق صحبت های ملکی، برای خانواده‌های یک تا سه نفره، همان 60 لیتر بنزین یارانه‌ای روی کارت سوختشان شارژ می‌شود اما برای خانواده‌های 4 نفره و بالاتر، مابه التفاوت سهمیه بنزین به کارت بانکی سرپرست خانواده واریز می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین تصریح کرد: این طرح به صورت آزمایشی در کیش اجرا شده است و افرادی که خودرو ندارند، این سهمیه بنزین به کارت بانکی آنها واریز شده و افراد می‌توانند در سامانه «بنزینِ من» از سهمیه خود مطلع شوند. این طرح در فاز اول در جزیره کیش اجرا شود و پس از رفع اشکالات آن در جزیره قشم نیز اجرایی خواهد شد و سپس به کل کشور توسعه پیدا می‌کند.

همچنین معاون پالایشی وزیر نفت گفت: اجرای طرح بنزین برای همه در حال بررسی است و برای اجرای سراسری آن تصمیم گرفته شد.

**واریز یارانه گوشت و مشمولان این طرح

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در 15 فروردین ماه سال جاری با اعلام خبر اولین افزایش یارانه 1401 از اختصاص یارانه گوشت به مبلغ 300هزارتومان به گروهی از مردم صحبت به میان آورد. 

به گفته قادری، اظهارات  در این شرایط دیگر نیازی به صدور کارت‌های جدید نیست و افرادی که شامل یارانه نهادهای دامی و در واقع یارانه گوشت می‌شوند، شماره حساب خود را اعلام و ثبت می‌کنند. 

براساس نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان، قرار است برای نهاده‌های دامی که اثرگذار در قیمت گوشت است یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه تنها به 7 دهک اول اختصاص داده خواهد شد. این هفت دهک همان کسانی هستند که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.بنابراین کسانی یارانه گوشت می‌گیرند که یارانه بنزین دریافت می‌کنند.

**پرداخت یارانه نان از اول تابستان

علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، دولت سیزدهم قرار است یارانه‌های دیگری هم به مردم پرداخت کند. از جمله یارانه نان که قرار است از ابتدای تابستان پرداخت شود. 

استاندار زنجان در توضیح یارانه نان گفته قرار است تا دو ماه آینده طرح پرداخت یارانه نان در چند استان اجرا شود و احتمالا بعد از اجرای طرح آزمایشی یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود.

در این طرح مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و کارت می‌کشند و در ادامه، یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود. بر اساس اظهارات او در این طرح نانوایی‌ها، دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آنها تعلق می‌گیرد.

هر چند هنوز هیچ جزئیاتی از مشمولان این یارانه منتشر نشده اما چندی پیش تجارت‌نیوز به نقل از یک نماینده مجلس نوشت که قرار است این یارانه به هفت دهک اول اختصاص داده شود.

**پرداخت یارانه به دارو به جای ارز دارو

در ادامه تصمیمات دولت برای حذف دلار 4200 تومانی و پرداخت یارانه خرید کالا؛ در خصوص دارو نیز قرار است به جای ارز ترجیحی برای واردات دارو یارانه پرداخت شود.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در خصوص ارز ترجیحی دارو گفته است: تصمیم گرفته‌ایم منابع حاصل از آزادسازی نرخ ارز یا منابع یارانه‌ای که برای ارز ترجیحی تخصیص می‌یابد را به بیمه‌ها منتقل کنیم.

براساس اظهارات محمد هاشمی با این اقدام اعتبار به بیمه‌ها داده می‌شود و دارو با قیمت واقعی وارد می‌شود و بیمه‌ها هزینه دارو را پوشش می‌دهند. در این شرایط یارانه برای دارو صرف نشده و در محل بیمه‌ها هزینه شده و مخارج بیمار را پوشش می‌دهند.

**یارانه برای خرید مرغ

پرداخت یارانه به خرید مرغ راهکار جدید دولت رئیسی برای کنترل قیمت مرغ است. بدین صورت که دولت، مرغ را با قیمت آزاد از مرغداری‌ها می خرد و با قیمت دولتی به مصرف‌کنندگان می دهد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با تشویق به مازاد تولید مرغداران این خبر را اعلام کرد و افزود: مرغداران بخشی از مرغ تولیدی خود را در بازار آزاد می فروشند و مازاد آن را با همان قیمت به دولت تحویل می دهند.

به گفته محسن سلامی و بر اساس گزارش همشهری، دولت خرید تضمینی مرغ با نرخ مصوب را در تمام استان‌ها آغاز کرده است. به این ترتیب که دولت مازاد تولید مرغداری‌ها را با قیمت هر کیلو 30 تا 33 هزار و 360 می‌خرد. آنها را در سردخانه نگهداری می‌کند و مرغ‌های منجمد را به قیمت 27 هزار تومان به مردم می‌فروشد. این یعنی دولت روی هر کیلو مرغ به مصرف‌کنندگان سه تا 6 هزار تومان یارانه می‌دهد. یارانه‌ای که نصیب همه افراد نمی‌شود و تنها شامل افرادی می‌شود که مرغ دولتی می‌خرند و یا به عبارتی افرادی که توان خرید مرغ را دارند.

گرانی کالاهای اساسی با هر بهانه و مناسبتی، کیفیت پایین لوازم و صنایع، افزایش بی حد و حساب قیمت ها به دلیل تقاضای بالا در نبود عرضه کنترلی (بخوانید احتکار در انبارها) شاید از علل اصلی است که اکثر مردم و جامعه به دنبال اخباری مبنی بر توزیع یارانه ها هستند تا فشار بر اقتصاد خانواده و پایین بودن درآمدها نسبت به هزینه را کنترل نمایند.

اما بسیاری معتقدند که اختصاص مبلغ نقدی، کاری اشتباه است چرا که مانند یارانه 45 هزار تومانی در چند سال آینده با افت پول و بی‌ارزش شدن مبلغ یارانه ها در سبد اقتصادی خانوار، این مبالغ تاثیری بر هزینه های خانواده نخواهد کرد و فقط گرانی اجناس و اقلام برایشان باقی خواهد ماند.

علی آبشناس

هفت یارانه ای که شما در ماه‌های آینده دریافت می کنید

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟