ببینید | مسیحیان عراق برای مسلمانان سفره افطار پهن کردند

گروهی از مسیحیان شهر موصل عراق برای مسلمانان این شهر سفره افطار پهن کردند.
ببینید | مسیحیان عراق برای مسلمانان سفره افطار پهن کردند

گروهی از مسیحیان شهر موصل در شمال عراق به مناسبت ماه رمضان برای مسلمانان این شهر سفره افطار پهن کردند. تا پیش از سال 2003 دستکم 45 هزار مسیحی در شهر موصل زندگی می‌کردند، اما در حال حاضر و به ویژه پس از تسلط موقت داعش بر این شهر، تنها چند ده نفر از مسیحیان در این شهر باقی ‌مانده‌اند. پاپ فرانسیس سال گذشته در سفر خود به عراق از مسیحیان موصل دیدن کرده بود.

موصل

دیگران چه می خوانند:

موصِل شهری در شمال عراق، مرکز استان نینوا و پرجمعیت‌ترین شهر عراق پس از بغداد و مرکز اقتصادی شمال کشور می‌باشد؛ بخش اصلی شهر در کرانهٔ شرقی دجله جای گرفته‌است و در کرانهٔ غربی آن، بازمانده‌های شهر باستانی نینواست. موصل در سده‌های دهم و یازدهم میلادی/ سوم و چهارم هجری، پایتخت دولت‌های جداشده از عباسیان مانند حمدانیان بود.[4] پس از جنگ جهانی اول، مدتی از امپراتوری عثمانی به‌دست امپراتوری بریتانیا افتاد. از 10 ژوئن 2014 تا سال 2017 در سیطرهٔ سازمان داعش بود. جمعیت استان موصل در 2008م، 2٬721٬096 نفر سرشماری شد که از این تعداد، بیش از 1٬600٬000 نفر ساکن شهر موصل‌اند. ارتفاع آن از سطح دریا، 220 متر است و در نزدیکی آن، چاه‌های نفت عین زاله قرار گرفته‌است.

بیشتر مردم شهر عرب هستند (60٪) اما اقلیت‌های قابل توجه کرد (17/5٪)، آشوری (15٪) و ترکمن (7/5٪) نیز در شهر زندگی می‌کنند. جمعیت شهر در سال 2008 به یک میلیون و شش‌صد هزار نفر رسیده‌بود اما در سال 2014 حدود نیم میلیون نفر آواره شدند، هرچند که بعد از شکست داعش به خانه‌هایشان بازگشتند.

دانشگاه موصل که از مراکز علمی و تحقیقاتی عراق است در این شهر قرار دارد. مقبره چندین پیامبر از جمله یونس در موصل قرار دارد. این شهر با وجود بیش از 15٪ جمعیتش از مردم آشوری و پایتخت قدیم آشوریان، مرکز تاریخی مسیحیان نسطوری محسوب می‌شود.

ببینید | مسیحیان عراق برای مسلمانان سفره افطار پهن کردند

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟