شب قدر l نذر خون را به شب‌های قدر موکول نکنید

شهروندان اهدای خون و ادای نذر خون خود را به شب‌های قدر موکول نکنند؛ چراکه در شب‌های قدر مراکز با ازدحام روبه‌رو می‌شوند.
شب قدر l نذر خون را به شب‌های قدر موکول نکنید

به استناد آیات قرآن و روایت‌های اسلامی، شب قدر از ابتدای خلقت وجود داشته است و پیامبران خدا علیهم‌السلام به این موضوع اشاره‌ کرده‌اند.در میان همه شب‌های سال، یک شب از ماه مبارک رمضان به‌عنوان شب قدر شناخته می‌شود.  شب قدر ، برترین شب‌های سال و لحظات آن مهم‌ترین لحظات عمر انسان‌ها به حساب می‌آید. درباره اهمیت  شب قدر، مطالب مهمی در میان آیات قرآن کریم و همچنین روایت‌ها و احادیث رسیده از ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد که نشان از قدر و منزلت شب قدر دارد.

اهدای خون در ماه مبارک رمضان برای روزه‌داران مشکلی ایجاد نمی‌کند و افراد می‌توانند در ساعات ابتدایی صبح که دارای انرژی بیشتری هستند، برای اهدای خون به مراکز مراجعه کنند؛ اما در صورتی که توانایی مراجعه در صبح و در شرایط روزه‌داری را ندارند، مرکز انتقال خون خواجو پس از افطار در شیفت شب از ساعت 20 تا 00:30 بامداد، پذیرای اهداکنندگان خون است.

دیگران چه می خوانند:

وی با اشاره به اهدای خون در شب‌های قدر و نذر خون، افزود: شهروندان اهدای خون و ادای نذر خون خود را به شب‌های قدر موکول نکنند؛ چراکه در شب‌های قدر مراکز با ازدحام روبه‌رو می‌شوند و میزان اهدای خون نیز بالا می‌رود، اما در هفته اول و دوم ماه مبارک رمضان ذخایر خون استان تا حدودی با کاهش روبه‌رو است.

مفهوم معنوی شب قدر
 
جهت آشنایی با حکمت‌های نهفته در شب قدر، نخستین سؤال این است که عنوان قدر از کجا و به چه منظور بر شب قدر گذاشته شده است؟
 
مفهوم قدر در لغت، تقدیر و اندازه‌گیری هر چیزی را می‌رساند. شب قدر نیز به این علت، این عنوان را دارد که در این شب، اندازه‌گیری صورت می‌گیرد. به این مفهوم که خداوند متعال، همه رویداد‌هایی که قرار است در طول یک سال آینده روی بدهد، تقدیر می‌فرماید.
 
چه رویدادهایی؟
 
اموری مثل زندگی افراد یا این‌که چه کسانی قرار است در طول این یک سال، یعنی شب قدر امسال تا شب قدر سال آینده، از دنیا بروند. همچنین، سعادتمندی یا شقاوتمندی افراد و میزان آن برای یک سال آینده تعیین می‌شود. رزق نیز از امور مقدر در این شب است که مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.
 
دلیل مخفی بودن شب قدر
 
یکی از ابهاماتی که هنوز برای مردم مطرح است، این بوده که چرا شب قدر مخفی است و زمان دقیق آن را نمی‌دانیم؟ آیا بهتر نبود که افراد، زمان دقیق این شب را می‌دانستند؟
 
شب قدر، تنها موردی نیست که در دین اسلام به صورت مخفیانه مطرح شده و رمزی در آن است. امور دیگری نیز این‌گونه هستند و همه این‌ها حکمتی دارند که تنها خدای متعال و اولیا و انبیای الهی علیهم السلام از آن آگاهی دارند.
 
به‌عنوان مثال، خداوند، اسم اعظم خود را از مردم پنهان نگه داشته است تا بندگان او همه اسماء الهی را محترم بدانند. به همین صورت شب قدر را نیز در بین همه شب‌های ماه رمضان مخفی نگه داشته است تا انسان‌ها حرمت همه شب‌های این ماه را حفظ کنند.
 
شب قدر به‌عنوان یکی از اسرار بزرگ الهی مطرح است، اما با این وجود، می‌دانیم که در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان قرار دارد. این را از آیات قرآن کریم و احادیث رسیده از ائمه اطهار علیهم السلام می‌توان به‌دست آورد و درک کرد.
 
آیات قرآن درباره شب قدر
 
کدام آیات قرآن بر قرار گرفتن شب قدر در ماه رمضان دلالت دارند؟
 
با وجود این‌که در آیات قرآن کریم، هیچ آیه‌ای عنوان نشده است که به طور دقیق و مشخص شب قدر را تعیین کند و بگوید کدام شب از سال، این عظمت را دارد، اما از جمع‌بندی و در کنار هم قرار دادن تعدادی از آیات قرآن کریم می‌توان به این نتیجه مهم رسید که این شب قطعاً در ماه رمضان واقع شده است.

شب قدر l نذر خون را به شب‌های قدر موکول نکنید

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟