محمدعلی فردین | امروز ۱۸ فروردین سالروز درگذشت محمدعلی فردین

۱۸ فروردین، سالروز درگذشت "محمدعلی فردین" کارگردان سینما، هنرپیشه و کشتی‌گیر ایرانی است.
محمدعلی فردین | امروز ۱۸ فروردین سالروز درگذشت محمدعلی فردین

محمدعلی فردین متولد 15 بهمن 1309 در تهران ، هنرپیشه سرشناس ، کارگردان سینما و کشتی گیر ایرانی بود. پدرش علی گل فردین ، کارمند اداره تسلیحات و از بازیگران تئاتر، در کنار تقی ظهوری کارهای مولیر را اجرا می کرد ، محمد علی فردین در خانواده پدری اش دو برادر به نام های عباس و ایرج و یک خواهر داشت. او فرزند ارشد خانواده محسوب می شد. محمدعلی فردین در سال 1332 وقتی 23 ساله بود در مسابقات قهرمانی کشور در رشته کشتی آزاد مدال برنز گرفت. در سال 1337 از کشتی آزاد به کشتی فرنگی رفت و قهرمان کشور شد در این سال نهایتا با بیش از 8 مدال رنگارنگ بعلت آسیب دیدگی و پاره ای از نامهربانی ها از کشی خداحافظی کرد. محمدعلی فردین در سال 1338 در 29 سالگی زمانی که برای دیدن فیلمی به سینما رفته بود توسط دکتر اسماعیل کوشان کارگردان و بازیگر برای بازی در سینما دعوت شد.

سیاوش فردین، فرزند محمدعلی فردین، از روز درگذشت پدرش می گوید.

دیگران چه می خوانند:

محمدعلی فردین با دعوت اسماعیل کوشان و نقش آفرینی در فیلم "چشمه آب حیات" وارد دنیای بازیگری شد و اولین حضور حرفه‌ای خود را در سینما آغاز کرد. وی قبل از عرصه سینما در ورزش کشتی فعالیت داشت و در قهرمانی جهان 1954 به مدال نقره دست یافت.

از بازی‌های به یادماندنی فردین می‌توان به سلطان قلبها، کوچه مردها، گنج قارون، چرخ فلک، مرد هزار لبخند، باباشمل، میعادگاه خشم، همای سعادت، جوانمرد، برزخی‌ها، جهنم + من، غزل و چند فیلم دیگر اشاره کرد.

وی پس از انقلاب به همراه سعید راد و ناصر ملک‌مطیعی در فیلم "برزخی‌ها" به کارگردانی ایرج قادری بازی کرد که سال 1361 روی پرده رفت. این فیلم آخرین حضور فردین در عرصه سینمای ایران بود و پس از آن اجازه کار به او داده نشد.

محمدعلی فردین روز پنج شنبه 18 فروردین 1379 در 69 سالگی بر اثر ایست قلبی در منزل شخصی‌اش از دنیا رفت.

روحش شاد و یادش گرامی

محمدعلی فردین | امروز ۱۸ فروردین سالروز درگذشت محمدعلی فردین

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟