زمان پرداخت حقوق بازنشستگان | اخبار مهم مربوط به حقوق بازنشستگان

پرداخت حقوق بازنشستگان از عصر روز پنجشنبه آغاز و به صورت مرحله ای در حال پرداخت می باشد. احتمالا تا پایان روز شنبه حقوق تمام بازنشستگان محترم پرداخت خواهد شد.
زمان پرداخت حقوق بازنشستگان | اخبار مهم مربوط به حقوق بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری روابط گستر ، صندوق بازنشستگی کشوری اعلام‌کرده است تمام تلاش خود را می کند که حقوق بازنشستگان در اسرع وقت پرداخت شود. اطلاعیه صندوق بازنشستگی به شرح ذیل می باشد:با توجه به لزوم تسریع در پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق بازنشستگان به موازات تامین اعتبار لازم، به صورت مرحله‌ای پرداخت می شود. صندوق بازنشستگی کشوری اعلام‌کرد: با توجه به لزوم تسریع در پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق بازنشستگان به موازات تامین اعتبار لازم، به صورت مرحله‌ای پرداخت می شود.

با تخصیص بخش‌هایی از اعتبارات مربوط به کسورات حق بیمه شاغلان از سوی سازمان برنامه و بودجه و منابع داخلی تأمین شده از بخش اقتصادی و شرکت‌های تابعه این صندوق، پرداخت حقوق مرحله نخست، برای بازنشستگانی که حقوق آن‌ها تا مبلغ پنج میلیون و 350 هزار تومان (پنج میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان) بوده است، تا ساعت 17 عصر امروز (پنجشنبه 26 اسفندماه) انجام شد.

دیگران چه می خوانند:

همچنین حقوق سایر بازنشستگان کشوری نیز به محض تخصیص اعتبار لازم، در مراحل بعدی پرداخت خواهد شد. صندوق بازنشستگی کشوری ابراز امیدواری کرده که با توجه به تلاش و همکاری خوب سازمان برنامه و بودجه، مرحله‌های بعدی پرداخت نیز در اسرع وقت انجام شود.

 

**اخبار مهم مربوط به حقوق بازنشستگان

*حداقل میزان افزایش مستمریِ بازنشستگان در 1401/ درخواست افزایش مناسب «مزایای جانبی» مستمری‌بگیران را داریم

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران با اشاره به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از محل ارجاع مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی به بخشنامه دستمزد 1401، گفت: «مستمری حداقل‌بگیران تامین اجتماعی 57.4 درصد و سایر سطوح 38 درصد به اضافه‌ی 515 هزار و 167 تومان اضافه می‌شود

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از محل اتصال مواد 96 و111 قانون تامین اجتماعی به ماده 41 قانون کار و بخشنامه مزد 1401 اشاره کرد و گفت: «بر این اساس، افزایش حداقلَی‌ها 57.4 درصد و سایر سطوح 38 درصد به اضافه‌ی 515 هزار و 167 تومان است

وی با بیان اینکه با این حال چون مزایای جانبی بازنشستگان از شاغلان جداست، مزایای شاغلان کارگری مشمول قانون کار به کارگران بازنشسته تسری نمی‌یابد، گفت: «بازنشستگان تامین اجتماعی، بر اساس قوانین این سازمان، مزایای جانبی خود را دریافت می‌کنند. از این جهت از سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم که مزایای جانبی بازنشستگان خود را به گونه‌ی مناسبی افزایش دهد تا شاهد عقب‌ماندگی در این بخش نباشیم

 

*نگرانی از تورم ارز 4200

این عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران با بیان اینکه نگران رخ دادن تورم‌های بالاتر از میزان کنونی در اقتصاد ایران هستیم، گفت: «چنانچه منابع ارز 4200 تومان آزاد شود و به مصرف کسری بودجه برسد، تورم بیشتری را شاهد خواهیم بود که در نتیجه قدرت خرید ایجاد شده از محل افزایش 57 درصدی دستمزد از بین می‌رود و بازنشستگان هم از آن متضرر می‌شوند

عیوضی با بیان اینکه مهار تورم باید در اولویت دولت قرار داشته باشد، گفت: «قیمت اقلام اساسی سبد مصرف خانوارها به شدت افزایش یافته است. برای نمونه برنج از 18 هزار تومان به حدود 90 هزار تومان افزایش یافته است و اقلامی مانند اقسام گوشت‌ها به کیلویی 170 تا 180 هزار تومان هم رسیده‌اند. این افزایش قیمت‌ها ناشی از دست‌های متعددی است که در بازار مهره چینی می‌کنند و قیمت‌ها را متناسب با سهم خود از بازار، تنظیم می‌کنند. چنانچه «دست‌های پشت پرده» کوتاه شوند، افزایش دستمزد سال آینده اثر خود را نشان می‌دهد

 

*اجرای متناسب‌سازی در  1401

 وی در پاسخ به این پرسش که سازمان تامین اجتماعی برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان خود چگونه می‌خواهد متناسب‌سازی 1401 را از محل مطالبات خود از دولت در لایحه بودجه سال 1400 اجرایی کند، گفت: «دولت در لایحه بودجه سال جاری حتی 1 ریال پول نقد برای پرداخت بدهی خود در نظر نگرفته است و تمام آن «غیرنقدی» است. در نتیجه، سازمان بدهی خود را در عوض شرکت‌ها دریافت کند. شرکت‌هایی که دولت در نظر گرفته، ورشکسته هستند و به این آسانی به پول نقد تبدیل نمی‌شوند. در واقع دولت دردسرهای خود در این شرکت‌ها را به سازمان منتقل می‌کند و سازمان هم باید از محل‌های نقدی خود مستمری بازنشستگان را ترمیم کند

 

*نباید دو گانه‌سازی اتفاق بیفتد

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران در پاسخ به این پرسش که اگر اجرای همسان‌سازی در سایر صندوق‌ها در سال 1401 به افزایش اختلاف حقوق بازنشستگان در این صندوق‌ها با تامین اجتماعی بینجامد سازمان چگونه می‌تواند آن را جبران کند، گفت: «حرف ما این است که نباید دو گانه‌سازی اتفاق بیفتد. سازمان تامین اجتماعی، واقعا باید با منابع نقدی به دست آمده از محل افزایش مستمری‌ها را صرف، متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان خود کند و منابع دیگری هم وجود ندارد.

وی افزود: «با این حال سازمان باید مطالبات خود را از دولت دریافت کند تا بتواند با اداره این شرکت‌ها سبد سرمایه‌گذاری و درآمدزایی خود را بزرگتر کند و حاصل آن را در کسری منابع و مسائل دیگر هزینه کند؛ ضمن اینکه بدهی دولت به 490 هزار میلیارد تومان می‌رسد. باید توجه داشته باشیم که 75 درصد متناسب‌سازی پیشتر اجرا شده و باقی آن باید اعتبار پرداخت بدهی دولت انجام شود

 

* برخورد با خدمات دهنده بیمه تکمیلی

عیوضی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی برای حل مشکل ارائه حضوری مدارک بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی به شعب آتیه‌سازان حافظ اندیشیده شده است، گفت: «در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با کانون عالی بازنشستگان منعقد شده است تا مراکز طرف قرارداد به صورت آنلاین مدارک بیمه‌شدگان را به آتیه‌سازان ارسال کنند. با این حال، در این بخش کمبود وجود دارد و بازنشستگان همچنان مراجعه دارند

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران، افزود: «انتظار داریم که عملکرد آتیه‌سازان خیلی بهتر از این باشد و مراکز درمانی طرف‌قرارداد همکاری کنند تا بازنشسته‌ها در صف‌ها و در شعب سرگردان نباشند؛ ضمن اینکه پرداختی هزینه‌های بازنشستگان بر اساس تفاهم‌هایی که صورت گرفته باید به روز انجام شود؛ در غیر این صورت به عنوان بازرسان کانون حتما موضوع را گزارش و درخواست می‌کنیم که حتما با آتیه‌سازان برخورد شود

 

*میانگین«سن» بازنشستگی 51 سال/ میانگین «حقوق» 7.1 میلیون تومان

بر اساس اطلاعات مندرج در نشریه آماری صندوق بازنشستگی کشوری، در حال حاضر مجموع آمار حقوق بگیران این صندوق یک میلیون و 571 هزار و 503 نفر و میانگین سن بازنشستگی 51٫80 سال است.

به گزارش ایسنا، صندوق بازنشستگی کشوری در نشریه آماری این صندوق که اطلاعات آن دی ماه 1400 جمع آوری شده و خلاصه اطلاعات تا پایان پاییز 1400 در آن درج شده؛ به مواردی چون آمار حقوق بگیران این صندوق به تفکیک استان، بازه زمانی، جنسیت، مدرک تحصیلی، گروه سنی، سنوات خدمت و توزیع دستگاهی اشاره کرده است.

سپس آخرین آمار پوشش حمایتی، نرخ نفوذ خدمات، انتقال و استرداد کسور بازنشستگی، وراث وظیفه بگیر و ... منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی 51٫80 سال است. (منظور از میانگین سن بازنشستگی، میانگین سن بازنشستگان در تاریخ برقراری حقوق بازنشستگی است. حدنصاب سن بازنشستگی را قانون تعیین می‌کند.)

همچنین میانگین سن فعلی 64 سال است. (میانگین سن فعلی، میانگین سن بازنشستگان را در تاریخ تهیه گزارش پایان آذرماه 1400 نشان می‌دهد.)

میانگین مدت پرداخت حقوق به بازنشستگان نیز 28 سال اعلام شده است. (منظور از میانگین مدت پرداخت حقوق، میانگین مدت‌زمانی است که از تاریخ بازنشستگی تا زمان قطع رابطه مالی با صندوق به طول می‌انجامد.)

میانگین مدت خدمت نیز 28 سال ذکر شده است. (منظور از میانگین مدت خدمت، میانگین مدت‌زمان پرداخت کسور در زمان اشتغال با انواع خدمت اعم از رسمی، غیررسمی، ارفاقی و... است.)

همچنین پوشش حمایتی (نسبت پشتیبانی) طبق تعریف نسبت شاغلین (کسور پرداز) به تعداد حقوق‌بگیران که در صندوق بازنشستگی است که این نسبت در صندوق بازنشستگی کشوری 0.6 است.

یکی از چالش‌های اصلی صندوق، کاهش پوشش حمایتی است. این در حالی است که بر اساس تجربیات بین‌المللی یک صندوق بازنشستگی پایدار دارای نسبت پشتیبانی حداقل 3 و در سطح مطلوب 6 تا 7 است.

بر اساس آخرین گزارش دریافتی از پایگاه اطلاعاتی صندوق بازنشستگی کشوری، مجموع آمار حقوق بگیران این صندوق یک میلیون و 571 هزار و 503 نفر است که استان تهران با 317897 بیشترین و استان ایلام با 12936 نفر کمترین تعداد حقوق‌بگیر را دارا هستند.

سه درصد ازکارافتادگی‌ها ناشی از کار و 97 درصد آنها غیر ناشی از کار بوده است. در حالت شاغل متوفی نیز 11 درصد فوت شاغلین ناشی از کار و 89 درصد فوت ما غیر ناشی از کار بوده است.

67 درصد جامعه حقوق‌بگیران مرد و 33 حقوق‌بگیران زن هستند.

تعداد کل حقوق‌بگیران صندوق تا پایان فصل پاییز سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل به میزان 5 درصد افزایش داشته است.

وزارت آموزش‌وپرورش با 971313 نفر حقوق‌بگیر، بزرگ‌ترین دستگاه مشترک صندوق بازنشستگی کشوری است که 61.81 درصد جامعه حقوق‌بگیران صندوق را تشکیل می‌دهند.

 میانگین حقوق حقوق‌بگیران پایان آذر 1400 نسبت به زمان مشابه سال قبل به‌طور میانگین به میزان 31.8 درصد افزایش داشته است. این افزایش عمدتاً ناشی از اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در پاییز 1399 و استمرار اجرای آن در سال 1400 است.

بیشترین تعداد وراث وظیفه‌بگیر با نسبت همسر (جنسیت زن) است و بعدازآن فرزندان دختر و سپس فرزندان پسر در رتبه بعدی هستند.

 لازم به ذکر است، طبق قوانین حاکم بر صندوق بازنشستگی کشوری، همسر (زن)، مادر و پدر (تحت تکفل) مادام که در قید حیات باشند از زمان فوت بازنشسته ازکارافتاده یا شاغل متوفی حقوق‌بگیر صندوق خواهند بود.

هر دفتر کل، چند ورثه حائز شرایط دارد که حقوق حقوق‌بگیران متوفی را دریافت می‌کنند. تعداد دفتر کل‌هایی که تک ورثه هستند سهم بیشتری از جامعه وراث حقوق‌بگیر را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است حقوق فرد متوفی به‌طور مساوی مابین ورثه قانونی حائز شرایط وی تقسیم می‌شود و در صورت حذف هرکدام از ورثه سهم ایشان نیز بین سایر وراث تقسیم خواهد شد.

 انتقال کسور به سایر صندوق‌ها: چنانچه رابطه استخدامی مستخدم مشترک صندوق بازنشستگی کشوری با دستگاه متبوعش به لحاظ استعفا، اخراج، بازخریدی و یا انتقال دائم به دستگاه‌هایی که مشمول مقررات صندوق بازنشستگی دیگری می‌باشند قطع شود و حسب ضوابط، مشترک صندوق دیگری گردد، کسور بازنشستگی آنان با پذیرش صندوق جدید قابل انتقال به صندوق مربوطه است.

استرداد کسور: مستخدمین مشترک صندوق بازنشستگی کشوری در صورت قطع رابطه استخدامی (استعفا، اخراج، بازخریدی و ...) و خارج شدن از شمول مقررات استخدام کشوری می‌توانند کسور بازنشستگی سهم خود را به استناد مجوزهای قانونی دریافت کنند.

در قرارداد سال جاری تا پایان آذرماه، یک‌میلیون و 81 هزار و 27 نفر از بازنشستگان، افراد تحت تکفل آنان و وظیفه‌بگیران از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کرده‌اند که تعداد مراجعه این افراد به مراکز درمانی درمجموع چهار میلیون و 642 هزار و 477 بار بوده است. نظر به عدم ابلاغ بخشنامه و مصوبه بیمه عمر و حادثه کارکنان دولت از طرف هیئت‌وزیران در سال جاری، اطلاعات آماری مربوط به بیمه عمر و حادثه پایه درج نشده است.

زمان پرداخت حقوق بازنشستگان | اخبار مهم مربوط به حقوق بازنشستگان

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟