کاهش سهمیه کارت‌های سوخت، راه‌حلی غیرکارآمد برای مدیریت مصرف انرژی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در حاشیه سومین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی، کاهش سهمیه کارت‌های سوخت را به‌عنوان راه‌حلی غیرکارآمد برای کاهش شدت مصرف انرژی و بنزین معرفی کرد و بر ضرورت اتخاذ رویکردی منطقی و پایدار در مدیریت قیمت سوخت تأکید کرد.
کاهش سهمیه کارت‌های سوخت، راه‌حلی غیرکارآمد برای مدیریت مصرف انرژی

به گزارش روابط گستر، آرش نجفی، رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران، در جمع خبرنگاران با انتقاد از تصمیمات اخیر دولت در خصوص مدیریت مصرف انرژی، گفت: دولت نباید اقداماتی انجام دهد که فقط منجر به افزایش صف‌ها و ناکارآمدی در شبکه سوخت‌رسانی کشور شود.

وی افزود: به نظر من دولت نبایستی یک چنین فرآیندی را انجام دهد. یکی از بحث‌هایی که اکنون مطرح است، تعدیل قیمت بنزین و کاهش شدت مصرف انرژی است. برخی افراد در حال تصمیم‌گیری برای کاهش میزان استفاده از کارت سوخت و سهمیه آن در هر بار سوخت‌گیری هستند. این به هیچ عنوان یک روش کارآمد نیست.

دیگران چه می خوانند:

رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران تصریح کرد: این روش تنها به افزایش صف‌ها منجر می‌شود و کارآمدی شبکه سوخت‌رسانی کشور را ناقص می‌کند. وقتی فردی به پمپ بنزین مراجعه می‌کند و نمی‌تواند سوخت کافی دریافت کند، مجبور است دوباره مراجعه کند. این موضوع هزینه‌های سوخت‌گیری را بالا می‌برد و وقت مردم را تلف می‌کند.

نجفی همچنین به پیشنهادات خود برای مدیریت بهتر قیمت سوخت اشاره کرد و گفت: از سال 1398 به دولت پیشنهاد دادیم که برای مدیریت نوسانات قیمت سوخت، حد نفوذ قیمت بنزین در اقتصاد هر صنف و واحد تولیدی محاسبه شود. ما به این روش می‌گوییم یک روش ماتریسی تا بدانیم تأثیر افزایش قیمت بنزین و سوخت‌های حامل در هر زمان برای هر صنف چه میزان است. وقتی حد نفوذ افزایش قیمت را شناسایی کنیم، قابلیت مدیریت داریم.

وی در ادامه تأکید کرد: افزایش پلکانی قیمت بنزین یکی از روش‌های منطقی است که در گذشته رعایت می‌شد و می‌تواند حساسیت‌های اجتماعی را کاهش دهد. در طول دو تا سه سال گذشته، قیمت نان شاید بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرده، اما جامعه هیچ گونه رفلکس شدیدی نشان نداده است.

نجفی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون انرژی اتاق ایران برای حمایت دولت از سوخت در سال‌های آینده، خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد دادیم که میزان حمایت دولت از سوخت را در سال اول به 90 میلیون لیتر روزانه کاهش دهیم، در سال بعد به 75 میلیون لیتر و سپس به 50 میلیون لیتر برسد. این روش هم به حساسیت‌زدایی کمک می‌کند و هم به توجه به خانوارهایی که از بنزین و سوخت استفاده نمی‌کنند، مزیت‌ها را رعایت می‌کند.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران در پایان تاکید کرد: به‌طور قطع مخالف کاهش ظرفیت سوخت‌گیری کارت‌های سوخت به‌عنوان ابزاری برای کاهش شدت مصرف سوخت در کشور است، چرا که این اقدام تنها هزینه‌های سوخت‌گیری را برای جامعه افزایش می‌دهد.

کاهش سهمیه کارت‌های سوخت، راه‌حلی غیرکارآمد برای مدیریت مصرف انرژی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟