نقش وکیل در اثبات جرم خیانت در امانت

خیانت در امانت یک جرمی هست که وقوع آن میبایست دلایل مستدل خود را داشته باشد از نظر وکیل خیانت در امانت در بسیاری از شرایط فعل مجرمانه مصداق این جرم نیست
نقش وکیل در اثبات جرم خیانت در امانت

امانت داری یکی از مسائل مهمی هست که هم در تاریخ ایران و هم در منابع فقهی به آن توصیه شده است. اما مسئله ای که قانونگذار را برای جرم انگاری آن مجاب کرده است مربوط به حفظ نظم و امنیت کشور میباشد.

این جرم نیز مانند هر جرم دیگری دارای تعریف و شرایط خاص خود میباشد که برای مجازات متهم باید از سوی قاضی دادگاه مورد احراز و بررسی قرار بگیرد. اگر در برابر امانتی که شما در نزد دیگری گذاشتید مورد خیانت قرار گرفتید میتوانید با این عنوان از وی شکایت نمایید.

دیگران چه می خوانند:

نقش وکیل شما در طول رسیدگی ارائه مدارک و شواهدی هست که نشان دهنده مجرمیت متهم پرونده میباشد و همچنین باید با تفسیر و استدلال های منطقی نسبت به مواد قانونی خیانت در امانت بودن جرم ارتکابی را نزد مقام قضائی اثبات نماید. این کار نیاز به داشتن دانش و تجربه زیادی در حوزه کیفری دارد به همین دلیل برای استفاده از وکیل در این زمینه به وکلای متخصص این جرم مراجعه نمایید.

 

خیانت در امانت چیست؟

این اصطلاح کیفری در اصل به همان معنایی میباشد که در عرف میان مردم معروف است اما قانونگذار برای اینکه بتواند به طور دقیق حوزه اتهامی آنرا مشخص نماید به تعریف آن پرداخته است.

این جرم عبارت است از استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نمودن اموال منقول و غیر منقول، سند یا هر شی دیگری که قرار بوده مسترد شود یا به مصرف معینی برسد، توسط شخصی که این اشیا و اموال، نزد او، امانت، رهن یا اجاره، سپرده شده است.

همانطور که مشاهده میکنید شرایط زیادی برای احراز این جرم در نظر گرفته شده است که سبب تفکیک این جرم از سایر جرایم مشابه میگردد. برخی از افراد کلاهبرداری به شیوه جدید از زندانیان را از دسته خیانت در امانت میدانند که باید بگوییم اینگونه نیست و ارتکاب آن مصداق همان کلاهبرداری میباشد.

اهمیت مشورت با وکیل برای احراز شرایط و تشخیص جرم

برای شکایت کردن از افراد در مراجع کیفری باید به طور دقیق جرم ارتکابی از سوی متهم را بیان کرده و تمامی مدارک و مستندات خود را مبنی بر ارتکاب جرم از سوی وی ارائه دهید. برای این کار نیاز است که جرم ارتکابی را به درستی تشخیص داده و آنرا با مواد قانونی منطبق نمایید.

شما میتوانید با دریافت یک مشاوره حقوقی به سادگی با ارائه اطلاعات به وکیل از عنوان مجرمانه ارتکاب یافته مطلع شوید. اما برای احراز شرایط در نزد مقام قضائی بهتر است از یک وکیل خیانت در امانت مشورت بگیرید زیرا این وکیل به صورت تخصصی در موضوع این جرم فعالیت میکند و اطلاعات بیشتر و به روز تری نسبت به قوانین و مقررات و رویه قضائی در این حوزه دارد.

مجازات جرم خیانت در امانت

برای اطلاع از میزان مجازات هر جرمی باید به مواد قانونی مراجعه کنیم که در آن حداقل و حداکثر مجازاتی که میتوان برای آن جرم از سوی قاضی در نظر گرفته شود مشخص شده است. مجازات خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی در سال 1392 از شش ماه تا سه سال در نظر گرفته شده بود.

اما در سال 1399 به منظور کاهش مجازات های تعزیری یک بازبینی در قانون صورت گرفت که بازتاب آن در این جرم این بود که مجازات آن نصف شد یعنی حداقل آن به سه ماه و حداکثر آن به یک سال و نیم تغییر پیدا کرد.

 

ارائه مستندات جرم از سوی وکیل دادگستری با خود شخص چه تفاوتی دارد؟

یکی از مواردی که لزوم استفاده از وکیل را در برخی از دعاوی نمایان میکند مربوط به ارائه مستندات و مدارک پرونده و بیان آنها در قالب دفاعیه شفاهی و کتبی در دادگاه میباشد.

همانطور که میدانید برای اینکه ادعای افراد در دادگاه مورد پذیرش باشد باید مستندات قانونی آن وجود داشته و همچنین مدارکی مبنی بر مجرمیت فرد ارائه گردد.

اینکه چه مدارکی در چه زمانی مورد استفاده قرار بگیرد نکات و فنی هست که وکلای دادگستری میدانند. بدین ترتیب ممکن است در برخی از مواقع شخص مجرم هم باشد اما بدون داشتن دانش و تجربه لازم نتوانیم جرم وی را در دادگاه به اثبات برسانیم و حقوق ما به دلیل ناتوانی در اثبات تضییع گردد.

برای جلوگیری از این اتفاق و عدم صرف هزینه و زمان زیادی برای دادرسی بهتر است از وکیل خیانت در امانت برای اثبات جرم استفاده نماییم.

 

وکیل خیانت در امانت

 

 آیا بالا کشیدن اموال شرکت توسط مدیرعامل خیانت در امانت است؟

همانطور که اشاره شد خیانت در امانت هم برای اموال منقول و هم غیرمنقول صورت گیرد. مدیرعامل هر شرکت نیز در نقش امین از سوی هیئت مدیره میباشد که برای سازماندهی امور تمامی اموال در اختیار او قرار داد.

اگر مدیرعامل اقدام به برداشت  از اموال شرکت نماید خیانت در امانت است اما اگر اموال افرادی خارج از شرکت را بدزدد، میتواند مصداق کلاهبرداری باشد.

اختلاس خیانت در امانت است یا خیر؟

یکی از سوالات پر تکرار در این زمینه در خصوص اختلاس هایی است که از سوی مقامات دولتی و سازمانی صورت میگیرد. در قانون مشخص شده است افرادی که بر حسب جایگاه شغلی دولتی آنها اموالی در اختیارشان قرار داده است، از آن اموال استفاده غیرمجاز نمایند خائن شناخته میشوند. پس بر این اساس اختلاس نیز خیانت در مال امانی محسوب میشود.

 

آیا جرم خیانت در امانت قابلیت گذشت از سوی شاکی دارد؟

جرایم در قانون مجازات اسلامی از جهتی به دو دسته قابل گذشت و غیرقابل گذشت تقسیم بندی میشوند. جرایم قابل گذشت جرایمی هستند که با گذشت شاکی خصوصی پایان یافته و دیگر از سوی مراجع کیفری پیگیری نخواهد شد.

در قانون مجازات اسلامی سال 1392 این جرم قابل گذشت نبود اما با اصلاحاتی که در جهت کاهش مجازات ها در سال 1399 صورت گرفت، علاوه بر کاهش حبس تعزیری آن، به جرمی قابل گذشت تبدیل شد.

 

انتقال مال غیر همان خیانت کردن در مال امانی است؟

انتقال مال غیر یکی دیگر از جرایم مشابه به این جرم میباشد اما تفاوت آن مانند سرقت های وحشیانه ای که صورت میگیرد کاملا ملموس نیست و نیاز به بررسی دارد تا متوجه آن بشویم.

انتقال مال غیر زمانی رخ میدهد که یک فرد مال دیگری را بدون داشتن هیچ مجوزی به فروش برساند. فروشنده مال غیر هیچگونه ارتباطی با صاحب مال نداشته یا ارتباط آن برای گذشته است در حالی که خائن در امانت امین صاحب مال محسوب میشود و مرتکب جرم میگردد.

 

دزدی از اموال مغازه  توسط شاگرد خیانت در امانت است؟

دزدی از اموال یا دخل مغازه یکی از دعاوی پر تکرار کیفری در این موضوع میباشد. با مراجعه به تعریف قانونی این جرم متوجه میشویم که به دلیل اینکه اموال در صورت نبود صاحب مغازه به شاگرد سپرده میشود اگر خودش اقدام به دزدی از آنها نماید، خائن محسوب میشود و بر اساس قوانین مجازات خواهد شود.

نتیجه گیری بحث

به صورت کلی این جرم موارد مشابه بسیاری زیادی دارد که برای تشخیص آن باید به روح قوانین مراجعه کرده و وجه ممیزه ای که قانونگذار برای آن قرار داده است را پیدا کنیم. برای این کار هم میتوانیم با دریافت مشاوره و راهنمایی از وکیل، شخصا اقدام کنیم و هم احراز شرایط و اثبات آنرا به خود وکیل دادگستری بسپاریم.

نقش وکیل در اثبات جرم خیانت در امانت

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟