مهم و فوری | آبله میمون در ایران | واقعیت یا فرضیه

یک پزشک در توئیتی از ابتلای یک فرد در ایران به بیماری آبله میمون خبر داد.
مهم و فوری | آبله میمون در ایران | واقعیت یا فرضیه

سمیرا پورصالح در صفحه توییترش با انتشار این تصویر نوشت: «اولین نمونه مشکوک کشور که pcr ش دیروز رفته انستیتو پاستور ؛ دوباره شروع شد.

دیگران چه می خوانند:

مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی به خبرگزاری رکنا گفته است که با توجه به «ارتباطات گسترده جهانی»، زمانی یک بیماری ویروسی در بسیاری از کشورهای دنیا مشاهده می شود، « خیلی زود باید منتظر مشاهده موارد ابتلا به آن در ایران باشیم.»

امارات متحده عربی اولین کشور حاشیه خلیج فارس است که ابتلا به آبله میمون را ثبت می‌کند.

در حال حاضر بیش از 200 مورد مشکوک و یا تأیید شده این ویروس در حداقل بیست کشور دنیا مشاهده شده است.

از آنجایی که بیشتر علائم آبله میمون مشابه سایر عفونت‌های ویروسی است، برای تأیید قطعی، افراد بیمار باید توسط متخصص ارزیابی شده و تست شوند.

تمامی موارد تأیید شده در جهان از طریق آزمایش پی‌سی‌‌آر مشخص شده‌اند.

پی‌سی‌آر را می توان به تنهایی یا در ترکیب با توالی یابی ژنومی استفاده کرد.

نمونه توصیه شده برای تأیید آزمایشگاهی آبله میمون، التهاب‌ها و ترشحات پوستی است.

یکی از راه‌های سرایت ویروس آبله میمون، ترشحات دستگاه تنفسی است. خطر ابتلا از این طریق بیشتر متوجه بستگان و نزدیکان بیمار و کادر پزشکی معالج است.

در همین راستا دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت ایران از «تأمین تجهیزات» و «امکانات تشخیصی» در انستیتو پاستور خبر داده است.

پدرام پاک آیین همچنین می‌گوید زیرساخت‌ها برای تولید واکسن کرونا در کشور مهیا است اما افزود «فعلا برای تصمیم‌گیری در این مورد زود است.»

در حال حاضر واکسنی که برای پیشگیری از ابتلا به آبله میمون در کشورهای دیگر دنیا استفاده می‌شود عمدتا واکسنی به نام Jynneos ساخته شده توسط شرکت بیوتکنولوژی دانمارکی «باوارین نوردیک» است که برای آبله استفاده می‌شود.

این شرکت در حال حاضر در حال رایزنی با کشورهای مختلف است تا این واکسن را در اختیار آنها قرار دهد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، کشندگی و قدرت سرایت ویروس آبله میمون بسیار ناچیز است و مبتلایان به آن در اغلب موارد پس از یک دوره دو تا سه هفته‌ای بهبود پیدا می‌کنند.

آیا ایران هم در خطر آبله میمونی است؟

مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی درگفتگو با خبرفوری:
در وزارت بهداشت صحبت‌های اولیه برای پیشگیری از ورودو کنترل مرزها صورت گرفته است.
ئیس مرکز بیماری‌های وزارت بهداشت در ارتباط با این تصمیمات اطلاع رسانی‌ها را برای عموم انجام می‌دهند.
ما نگرانی زیادی برای ورود بیماری به کشور نداریم چون بطور کلی ارتباط کشورمان با کشورهای آفریقایی بسیار محدود است.
افرادی از کشورهایی که مواردی در آنها مشاهده شده در مبادء ورودی باید توسط وزارت بهداشت مورد آزمایش قرار گیرند.
در صورتی که به امارات یا ترکیه سفر می‌کنید خیلی مراقب باشید.

بیشتر بخوانید: اقدامات ایران برای پیشگیری از شیوع آبله میمون

پدرام پاک آئین، دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت در تشریح اقدامات صورت گرفته در جهت شناسایی موارد مشکوک آبله میمون و همچنین پیشگیری از شیوع آن در کشور، اظهار کرد: از ابتدای شناسایی اولین موارد ابتلاء به آبله میمونی در دنیا، وزارت بهداشت رصد این بیماری در جهان را با سرعت و دقت دنبال کرده است. با توجه به اینکه بیماری آبله میمونی در برخی از کشورهای دنیا دیده شده و تعداد موارد قطعی آن به 200 نفر در جهان رسیده است، برای پیشگیری از ورود و گسترش بیماری در کشور به واحدهای بهداشتی آماده‌باش داده شده تا در صورت مشاهده موارد مشکوک، بررسی‌های خود را انجام دهند.

راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی در انستیتوپاستور
پاک آئین افزود: در هفته گذشته، دستورالعمل تشخیص و پیشگیری از بیماری آبله میمونی و دستورالعمل نمونه‌گیری از بیماران احتمالی تهیه شد که به نوعی نقشه راه اولیه پیشگیری از شیوع آبله میمون محسوب می‌شود. با کسب اطلاعات جدید، این دستورالعمل نیز به روز خواهد شد. همچنین تجهیزات و امکانات تشخیصی به تعداد کافی تأمین و آزمایشگاه تشخیصی برای آبله میمونی در انستیتوپاستور راه‌اندازی و فعال شده است.

تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مبادی مرزی
دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت با بیان اینکه تدابیر لازم برای ارتقای مراقبت بهداشتی در مرزها صورت گرفته و با مسئولان ذیربط در سایر وزارتخانه‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شده است، افزود: در همین زمینه جلسه جانبی شورای عالی سلامت برای تقویت همکاری‌های بین بخشی برگزار شد که با توجه به تصمیم اعضای این شورا، نظارت و مراقبت‌های بهداشتی مرزی افزایش می‌یابد.

پاک آئین در پایان اظهار کرد: زیرساخت‌های بومی مهیا شده برای تولید واکسن کرونا در کشور در مقابل دیگر تهدیدات بهداشتی از جمله بیماری "آبله میمون" قابل استفاده خواهد بود؛ هرچند فعلاً برای تصمیم‌گیری در این مورد زود است اما وزارت بهداشت با جدیت تمام پیگیر مسائل مرتبط با این بیماری است.

مهم و فوری | آبله میمون در ایران | واقعیت یا فرضیه

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟