برنامه‌های گل گهر برای تامین سنگ آهن کشور

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر علیرغم وجود مشکلات ناشی از تامین انرژی، حمل و نقل و فرایندهای مربوط به استخراج، برنامه ها و اقدامات خود را در راستای سوددهی به سهامداران و افزایش میزان توان برداشت در صورت وجود معدن زیرزمینی با ورود تکنولوژی روز به کشور قرار داده و در این مسیر اعلام آمادگی کرده است.
برنامه‌های گل گهر برای تامین سنگ آهن کشور
دیگران چه می خوانند:

به گزارش روابط گستر، فعالیت‌ها و طرح‌های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در راستای ارزش‌آفرینی و سوددهی، امید را در سهامداران «کگل» برای دریافت سود بالاتر بیش‌از پیش زنده کرده و برنامه‌ها و طرح‌های دانش بنیان این مجموعه صنعتی - معدنی که سبب افزایش فروش محصولات این شرکت شده ، نماد «کگل» را در میان شرکت‌های صنعتی و معدنی بازار سرمایه برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران به عنوان نمادی سودده شناسانده است.
 
معادن استخراج سنگ آهن، یکی از حلقه های واسط زنجیره تولید فولاد بوده که درآمد و سود سازی آنها نه تنها به عملیات خود شرکت ها، بلکه به عملکرد سایر بخش ها و همچنین نرخ جهانی محصولات نهایی زنجیره تولید فولاد نیز مرتبط است.
 
منطقه معدني گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی، صنعتی در خاور میانه است که دارای قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان می باشد. کارخانه گندله سازي این شرکت از بروز ترين و بهترين خطوط گندله در دنيا می‌باشد.
 
بررسی عملکرد شرکت های فعال در زمینه استخراج سنگ آهن نشان می دهد، هرچند نرخ فروش و سود سازی این صنعت در سال مالی 1401، نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل به ترتیب با کاهش 27 و 12 درصدی  رو به رو شده، اما با توجه به قیمت های جاری سهام شرکت ها در بازار ، نسبت بازدهی آنها در سطح مطلوبی قرار خواهد گرفت و در مجموع سهام این صنعت در سطح ارزنده ای قرار دارد. همچنین انتظار می رود با اتمام طرح های توسعه ای شرکت ها و افزایش تقاضای جهانی فلزات، سودسازی شرکت ها درسال های آینده بهبود یابد و ارزندگی سهام آنها نیز تقویت شود.
 
در بازار سهام ایران،  معادن سنگ آهن کشور به وسیله شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر(کگل)، معدنی و صنعتی چادرملو(کچاد) ، سنگ آهن گهر زمین (کگهر)، فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال)، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور(کنور) و تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) نمایندگی می شود. از این بین، سه شرکت اول به طور مستقیم و سه شرکت دوم از طریق سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه پذیر ، به فعالیت های استخراج سنگ آهن در ایران مرتبط می شوند.
 
سنگ آهنی ها در حال حاضر از عواملی چون ، تامین انرژی و وجود زیرساخت های لازم برای حمل و نقل و همچنین نبود منابع ارزان قیمت برای تامین مالی پروژه ها و عدم توجه صنعت فولاد به توسعه بازارها ، با ریسک های گوناگونی مواجه هستند.
 
از طرفی، فرآیند تولید و استخراج سنگ آهن و کنسانتره نیاز مبرمی به تامین آب دارد که کم بارشی منطقه مرکزی وشرق کشور در سال های گذشته باعث شده تا فعالیت این شرکت ها با ریسک رو به رو شود.
 
طی سال جاری و با تصویب قوانین تعرفه ای بر صادرات شرکت ها ، سود حاصل از صادرات این صنعت نیز کاهش یافته و شرکت ها نسبت به صادرات محصولات خود با احتیاط بیشتری عمل می کنند. لازم به ذکر است که افزایش میزان صادرات سنگ آهنی ها در سال 1400 و 1401، به دلیل ممنوعیت صادرات آنها تا قبل از 1400 بوده است.
 
محدودیت در ناوگان ریلی کشور نیز از جمله دیگر ریسک های شرکت های معدنی شناخته می شود که طی دو سال گذشته این شرکت ها سعی کرده اند از طریق تاسیس شرکت های پروژه محور و تامین مالی از طریق سرمایه های خرد ، نسبت به تقویت زیر ساخت ها و بنادر و ایستگاه های حمل و تحویل محصولات خود اقدام کنند.
 
ماشین آلات مورد نیاز در فرآیند استخراج و تولید این صنعت عمدتا وارداتی بوده و این موضوع باعث شده تا طرح های توسعه ای آنها در مقابل تغییرات نرخ ارز آسیب پذیر شود.
 
اهمیت تامین سنگ آهن کشور از نگاه مدیران «گل گهر» به گونه‌ای است که مدیرعامل شرکت گل‌گهر برای بهبود وضعیت تامین آن اعلام آمادگی کرده تا در صورت واگذاری معدن زیرزمینی، برای اولین بار با ورود تکنولوژی استخراج سنگ آهن به روش زیرزمینی به کشور، به خوبی این مهم را آغاز کند.
 
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در تلاش است با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها مسیر رسیدن به افزایش بهره وری را کوتاه کرده و اهداف پیش بینی شده خود را محقق کند. این شرکت معدنی و صنعتی تلاش می کند تا سهم 30 درصدی خود در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان را در اولویت خود قرار داده تا با استفاده از این پتانسیل میزان بهره وری خود را ارتقا دهد. این موضوع به اندازه ای برای «کگل» حائز

برنامه‌های گل گهر برای تامین سنگ آهن کشور

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟