قیمت خودرو | 18 اردیبهشت 1401 | در بازار خودرو چه خبر است | پس لرزه های تغییر شیوه فروش خودرو

قیمت خودرو امروز یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 اعلام شد.
قیمت خودرو | 18 اردیبهشت 1401 | در بازار خودرو چه خبر است | پس لرزه های تغییر شیوه فروش خودرو

قیمت خودرو چند سالی ست که وضعیت ناپایداری دارد. قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است و این تغییر قیمت منطقی نیست. زیرا قیمت خودرو نسبت به قیمت دلار تغییر می کند اما تغییرات قیمت دلار آنقدر نیست که قیمت خودرو در این حد افزایش پیدا کند. روز قبل دیدیم که قیمت پراید از 205 میلیون تومان عبور کرد. حالا ببینیم امروز در بازار خودرو چه خبر است. و چه خودروهایی تغییر قیمت داشته اند.

قیمت خودرو صفر داخلی در روز 18 اردیبهشت 1401 با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه است.

دیگران چه می خوانند:

قیمت خودرو صفر داخلی امروز 18 اردیبهشت 1401 در بازار ایران به شرح زیر است:

خودروی پراید 111 به 205 میلیون تومان رسید.

پراید 131 نیز به قیمت 176 میلیون تومان رسید.

خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل  1401 هم‌اکنون در قیمت 503 میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. اما دنا معمولی 1401 به 386 میلیون تومان رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار
نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس به 214 میلیون تومان رسید.

پژو 206 تیپ دو به قیمت 313 میلیون رسید. اما پژو 206 تیپ پنج نسبت به روز گذشته سه ملیون تومان افزایش قیمت داشت. این خودرو در بازار کشور به 353 میلیون تومان رسید.
خودرو پژو پارس اتوماتیک نیز به 445 میلیون تومان رسید.

خودروی تارا اتوماتیک نیز دو میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش داشت و به قیمت 587 میلیون تومان رسید.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت کارخانه کاهش نمی‌یابد. اما فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه ممکن است کم می‌شود.

او توضیح داد: البته تمام این نکات به شرط عرضه مناسب خودروساز است. اگر به صورت محدود عرضه شود، ممکن است حتی قیمت‌ها بالاتر نیز برود. اما اگر به تعداد قابل توجهی عرضه شود، امکان کاهش قیمت نیز وجود دارد.

جدیدترین قیمت خودرو های وارداتی در بازار
همچنین بر اساس مشاهدات میدانی  قیمت خودرو‌های خارجی در کشور، با نوسانات جزئی در نرخ  همراه است.

بیشتر بخوانید: پس‌لرزه‌های تغییر شیوه فروش خودرو

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرده است: همه خودروساز‌ها از 18 اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودرو‌های تولیدی فراهم شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای خطاب به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است: تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه فراهم شود.

این درحالیست که در اوایل دی‌ماه سال گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌های طراحی‌شده، اعلام کرد که در سال 1401 عرضه خودرو متناسب با تقاضا خواهد شد و بدین‌ترتیب دیگر قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد.

پس از آن در اسفندماه سال گذشته فاطمی‌امین بار دیگر اعلام کرد: از اواسط سال 1401 به‌تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود. البته اینطور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه‌کشی نداشته باشیم، چراکه هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما زمانی که خودرو به اندازه کافی و متناسب با تقاضا باشد، دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.

تغییر نحوه قرعه‌کشی خودرو چیزی را تغییر نخواهد داد
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به تغییر شیوه قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت، اظهار داشت: به اعتقاد بنده این موضوع نشان‌دهنده عدم اعتماد وزارت صنعت و مجموعه دولت به شرکت‌های خودروسازی است که مدیرانش را خودِ وزیر صنعت منصوب می‌کند، از سویی تغییر شیوه قرعه‌کشی نیز به هیچ عنوان مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است مشکلات بیشتری را برای شرکت‌های جاده مخصوص ایجاد کند.

وی گفت: اگر قرار باشد مبالغ قرعه کشی نیز به حساب دولت یا خرانه واریز شود و از خزانه پول‌ها به خودروسازان پرداخت شود، این موضوع برای خودروسازان مشکل ایجاد می‌کند، زیرا آن‌ها با کمبود نقدینگی مواجه شده و ممکن است، دولت در چنین وضعیتی به شرکت‌ها بدهکار شود، مانند مسئله‌ای که در حال حاضر تامین اجتماعی با دولت دارد و دولت بدهی‌های این صندوق را پرداخت نمی‌کند.

مدنی افزود: در حال حاضر در هر قرعه کشی که توسط خودروسازان انجام می‌شود، حدود 6 میلیون درخواست برای 50 هزار خودرو در سایت ثبت می‌شود، قدر مسلم بسیاری از این درخواست‌ها به عنوان نیاز واقعی نبوده و تنها برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو صورت گرفته است. به نوعی تقاضا‌های کاذب باعث می‌شود که کسانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، نتوانند خودروی مورد نظر را خریداری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: به بیان دیگر از هر ده نفری که برای پیش فروش خودرو در قرعه کشی ثبت‌نام می‌کند، تنها یک نفر نیاز واقعی دارد، چنین تقاضایی باعث می‌شود، متقاضیان حقیقی مجبور شوند، در بازار آزاد حضور پیدا کنند، که این موضوع نیز باعث شده قیمت خودرو سر به فلک بکشد، بنابراین تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، مشکل بازار خودرو حل نخواهد شد. دولت باید به دنبال راهکاری باشد که تقاضای سوداگرانه در بازار خودرو را از بین برود، و این موضوع با شیوه فعلی قرعه‌کشی خودرو به هیچ عنوان محقق نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو افزایش تولید را شرط حذف قرعه‌کشی می‌دانند، بیان داشت: این موضوع تنها در صورتی محقق می‌شود که خودروسازان مورد حمایت قرار گیرند. در حال حاضر با توجه به اینکه آن‌ها با زیان انباشته بسیار زیادی روبرو هستند، نمی‌توانند به یکباره تولید خود را دو برابر کنند، در این زمینه دولت باید خودروسازان را به نوعی دریابد و به آن‌ها کمک کند.

مدنی ادامه داد: درحال حاضر بیش از 60 تا 70 درصد وضعی که خودروسازان در آن گرفتار شده اند تقصیر دولت است، زیرا مدیریت توسط دولت تعیین می‌شود، قیمت‌گذاری و نحوه فروش خودرو نیز به وسیله دولت مدیریت می‌شود، در چنین شرایطی دولت باید به وضعیت خودروسازان رسیدگی کند، در غیر این صورت بازار خودرو سامان نخواهد یافت.

این مدیر اسبق خودروسازی با تاکید بر اینکه قرعه‌کشی خودرو شبیه لاتاری است، تصریح کرد: قیمت‌گذاری خودرو باید آزاد شده و قیمت در حاشیه بازار تعیین شود، در این صورت بسیاری از تقاضا‌های کاذب از بازار خودرو خارج خواهد شد و پس از مدتی با متعادل شدن بازار و تامین عرضه توسط خودروسازان می‌توان قیمت خودرو را متعادل کرد و بسیاری از مردم دیگر خودرو را به قیمت‌هایی که امروز در بازار خریداری می‌کنند را نخواهند خرید.

منبع: تجارت نیوز/باشگاه خبرنگاران/فرارو

قیمت خودرو | 18 اردیبهشت 1401 | در بازار خودرو چه خبر است | پس لرزه های تغییر شیوه فروش خودرو

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟