گاف عجیب و تاریخی سریال جیران | سریال جیران در سیبل انتقادات قرار گرفت

سریال جیران این روزها به یکی از پر مخاطب ترین سریال های ایرانی تبدیل شده است، با انتشار سوتی های عحیب از سریال جیران و محتوای نه چندان دلچسب انتقاد علیه این سریال وجود دارد.
گاف عجیب و تاریخی سریال جیران | سریال جیران در سیبل انتقادات قرار گرفت

به گزارش روابط‌گستر؛ گاف عجیب سریال جیران مورد انتقاد قرار گرفت. سریال جیران جدیدترین ساخته حسن فتحی است. سریال جیران یک سریال تاریخی است که سرنوشت سوگلی دربار ناصرالدین شاه را نشان می دهد. سریال جیران یکی از پر محاطب ترین سریال های این روزهای شبکه نمایش خانگی است.

فرزانه ابراهیم زاده در یادداشتی در اینستاگرامش نوشت: جیران، سریال جدید حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی با محتوای ضعیف خود باعث نا امیدی طرفداران شده است.

دیگران چه می خوانند:

یکی از مسائلی که داد طرفداران را در شبکه های اجتماعی در آورده است اشتباهات و ایرادات تاریخی پر شمار سریال است که ضربه سنگینی به محتوای سریال زنده است.

صحنه عاشقانه میان ناصرالدین‌شاه و جیران تجریشی که شاه از فرزند در راه سوگلی‌اش می‌گوید- بازی بهرام رادان در این سکانس بسیار خوب و دیدنی است- اما چند اشتباه تاریخی در این صحنه وجود دارد.

زمانی که سوگلی نام فرزند را می‌پرسد شاه می‌گوید که قصد دارد پسرش را هم نام پدرش محمد شاه می‌گذارد تا محمدشاه ثانی یا دوم شود.

این اشتباه است چون محمدشاه غازی یا پدر ناصرالدین‌شاه محمدشاه ثانی بود و محمد شاه اول آقامحمدخان قاجار است. اما چون به خاطر بازنویسی تاریخ در دوران پهلوی بنیانگذار قاجاری‌ها را با چهره‌ای مخدوش تصویر کردند، او به نام آقامحمدخان مشهور شد. در صورتی که در منابع تاریخی آقا محمدشاه نام‌گذاری شده است.

او حتی در وصیت‌نامه منسوبش - که هم لسان‌الملک سپهر و هم رضاقلی‌خان هدایت - به آن اشاره می‌کنند از فتحعلی‌شاه می‌خواهد پسر عباس‌میرزا را به اسم او محمد بنامد. این که ما در کتابهای تاریخ آقا محمد خان را شاه نمی‌نویسم دلیل شاه نبودنش نیست. ضمن این که قاجارها از صفت برای شاهانشان استفاده می‌کردند مثل خاقان مغفور، محمدشاه غازی(جنگجو) سلطان صاحبقران و قبله عالم… این البته یک مقوله کمی تخصصی است که کمی تاریخ قاجار خوانده باشی می‌توانی آن را بدانی. محمدمیرزا- محمدشاه- که برخلاف نظر پسر بنا به تصاویر باقی مانده از او اصلا زشت نبود و به لحاظ زیبایی شناسی خوش‌قیافه هم بود. هرچند اصولا تا چند سال اخیر زیبایی مردان در فرهنگ مهم نبود و معیار چیزهایی دیگر بود. درباره زمانی صحبت می‌کنیم که نظر این بود مرد باید بی‌ریخت باشه.

سریال جیران

جیران یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی در ژانر عاشقانهٔ تاریخی به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی احسان جوانمرد و فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه است. داستان این مجموعه به وقایع بعد از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران می‌پردازد. گروه بازیگران این مجموعه بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، مهدی پاکدل، ستاره پسیانی، غزل شاکری، سمیرا حسن‌پور، مهدی کوشکی، مرتضی اسماعیل کاشی، فاطمه مسعودی‌فر، الهام نامی، نهال دشتی، کتانه افشاری‌نژاد، بهناز نازی، امیر جعفری، رؤیا تیموریان، هومن برق‌نورد، رعنا آزادی‌ور و مریلا زارعی هستند.

مراحل فیلم‌بردای جیران اواخر مرداد 1400 در خوانسار و گلپایگان به اتمام رسید. قسمت اول این مجموعه در 24 بهمن 1400 از طریق سرویس پخش اینترنتی فیلیمو به نمایش درآمد و باقی قسمت‌ها هر هفته پخش خواهند شد. پخش این مجموعه از شهریور 1400 چند بار به تعویق افتاده بود. جیران نظرات ضد و نقیضی را از سوی منتقدان دریافت کرده‌است.

داستان سریال جیران
مجموعه جیران داستان عاشقانه و تاریخی است که شش سال از زندگی ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه قاجار را به تصویر می‌کشد. این ماجرا که در دوران پس از مرگ امیرکبیر و صدراعظم شدن میرزا آقاخان نوری شروع می‌شود؛ داستان آشنایی و عشق شاه با دختر روستایی به نام خدیجه‌خانم تجریشی است که به سبب چشمان درشتش، شاه نام «جیران» را بر او نهاد را نشان می‌دهد.

پخش سریال جیران

اولین قسمت از جیران در 24 بهمن 1400 از طریق سرویس فیلیمو به نمایش درآمد و باقی قسمت‌ها هر هفته پخش خواهد شد. پیش از این قرار بود که در 24 دی پخش شود اما به‌دلیل «ملاحظات ممیزی» از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، پخش این مجموعه یک هفته به تعویق افتاد.

بازخورد سریال جیران
نظر منتقدان درباره سریال جیران
جیران نظرات ضد و نقیضی را از سوی منتقدان دریافت کرده‌است. وبگاه همشهری‌آنلاین در بررسی خود از کمبود شاخصه‌های «دیالوگ‌نویسی، قصه روان و سرراست و همچنین بازی‌های خوب و یکدست» آثار فتحی در مجموعهٔ جیران اشاره کرد. خبرگزاری برنا این مجموعه را با شهرزاد (1394–1397) مقایسه کرد و آن را از لحاظ «کشش داستان، وقوع اتفاقات، بازی‌ها، فیلمنامه و دیالوگ و لحن» عقب‌تر از شهرزاد دانست. روزنامهٔ شهرآرا نیز این سریال را مورد انتقاد قرار داد و در بررسی خود به حضور افراد مشهور برای بالا بردن انتظار مخاطب اشاره کرد.

ادعای کپی‌برداری سریال جیران
مهرداد غفارزاده کارگردان سریال تلویزیونی آهوی من مارال ادعا کرد که جیران از طرح سریال خود او کپی شده‌است و از این سریال شکایت کرد. شکایت او بررسی شد و طبق نظر آرا جیران تبرئه شد.

گاف عجیب و تاریخی سریال جیران | سریال جیران در سیبل انتقادات قرار گرفت

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟